Zateplenie domu patrí medzi najväčšie investície v rámci domácnosti. Je rozhodujúce pre technický stav nehnuteľnosti i jej energetickú efektívnosť. Napriek tomu zostáva výber izolačného materiálu často impulzívnym rozhodnutím založeným len na cene. Prieskum Spoločnosti ochrany spotrebiteľov ukazuje, že výrobcovia izolácií často nedokážu poskytnúť ani základné informácie a preto kvalitné poradenstvo je skôr výnimkou než štandardom.

Kvalita len pre niektorých

Aktuálny prieskum Mystery shopping z dielne Spoločnosti ochrany spotrebiteľov preveril služby a dostupnosť informácií u 18 výrobcov tepelných izolácií, ktorých produkty sú predávané na Slovensku. Testovanie prebiehalo v troch častiach: online vyhľadávanie informácií o výrobcoch, preverovanie dostupnosti technických údajov o produktoch a priama komunikácia so zástupcami výrobcov pri riešení konkrétnych stavebných scenárov – zateplenie fasády, zvuková izolácia stien v byte a zateplenie šikmej strechy.

Výsledky pre spotrebiteľov nie sú pozitívne. Až 22,2 percenta výrobcov nemalo žiadnu webovú stránku, čo znemožňovalo orientáciu o značke či ponuke. Ďalších 11,1 percenta firiem síce pôsobilo na trhu, no bez priameho kontaktu – chýbali telefónne čísla, e-maily a kontaktné formuláre.

Okolo 22,2 percenta hodnotených výrobcov síce prevádzkovalo webové stránky, zvyčajne v slovenčine alebo češtine, no bez funkčných telefónnych liniek. Ich online obsah bol buď neúplný, alebo zastaraný. V niektorých prípadoch sa podarilo získať čiastočné odpovede na otázky e-mailom, ale bez jasných odporúčaní.

Ďalšia skupina, opäť štyria výrobcovia, bola hodnotená lepšie – disponovali webovými stránkami v národných jazykoch, uvádzali telefonické kontakty, ale pri testovaných scenároch nedokázali poskytnúť úplné poradenstvo. Niektorí komunikovali v cudzom jazyku, čo predstavovalo bariéru pre zákazníkov. Len štyria výrobcovia – teda 22,2 percenta z celkového počtu – dokázali splniť všetky kritériá.

Spotrebiteľ bez podpory

Ľudia, ktorí sa rozhodnú pre zateplenie, čelia zložitej úlohe. Výber tepelnej izolácie nie je len otázkou ceny, ale aj zloženia materiálu, jeho technických vlastností, životnosti, zdravotnej nezávadnosti a vplyvu na životné prostredie. Napriek tomu sa podľa zistení prieskumu väčšina zákazníkov rozhoduje impulzívne. Ich logika často vychádza z predstavy, že „vata ako vata“ – teda že všetky minerálne izolácie sú rovnaké a s každou sa pracuje rovnako.

Tento mylný pohľad vedie k nákupu produktov bez poradenstva. Spotrebiteľ si následne musí poradiť sám alebo sa spolieha na predavačov v stavebninách, ktorí často nemajú špecifické školenie. Výsledkom môže byť nesprávna hrúbka izolácie, nevhodná skladba vrstiev či technické chyby pri montáži. Tie sa časom môžu prejaviť vo forme tepelných mostov, vlhkosti, plesní alebo porúch omietok.

AVMI – Asociácia výrobcov minerálnych izolácií – zdôrazňuje, že výber izolácie nie je triviálny. „Tepelná izolácia nie je bežný tovar, ktorý je možné jednoducho zameniť. Ide o kľúčovú súčasť stavebného systému, respektíve skladby, ktorý má fungovať niekoľko desaťročí. Ak nie sú k dispozícii technické podklady a poradenstvo priamo od výrobcu, spotrebiteľ sa môže rozhodnúť zle – a zistí to často až vtedy, keď sa objavia problémy vrátane vizuálnych defektov ako sú praskliny, fľaky či nerovnosti na omietke,“ upozorňuje výkonná riaditeľka AVMI Marcela Kubů.

Na čo sa pýtať

Ak sa spotrebiteľ chce rozhodnúť správne, mal by si vopred zodpovedať viacero dôležitých otázok. V prvom rade, či výrobca pôsobí na trhu dlhodobo, má dobrú reputáciu a jasne komunikovanú značku. Dôležité je zistiť, či ponúka odborné poradenstvo – napríklad vie odporučiť vhodnú hrúbku izolácie pre konkrétny typ stavby, navrhnúť zloženie vrstiev a vysvetliť montážny postup. Tiež je dôležité vedieť, kde možno jeho výrobky kúpiť a ako zabezpečiť ich skladovanie počas prác.

Okrem toho treba preveriť reklamačný proces: kto zodpovedá za chybný výrobok – výrobca alebo predajca? Ako rýchlo dokáže výrobca reagovať? Je ochotný vyslať technika na obhliadku problému? V prípade, že sa počas zatepľovania objavia komplikácie – napríklad navlhnutie materiálu či potreba dodatočných balení – mal by výrobca vedieť promptne reagovať.

Spotrebiteľ by mal tiež sledovať, či výrobca investuje do inovácií a ekologických riešení. Značky, ktoré sledujú trendy, zvyčajne zlepšujú technické parametre výrobkov a zároveň znižujú ich dopad na životné prostredie. Výrobcovia, ktorí zohľadňujú uhlíkovú stopu alebo ponúkajú environmentálne vyhlásenia, posúvajú trh správnym smerom.

Drahé chyby

Nesprávny výber izolácie môže mať množstvo negatívnych dôsledkov. Chýbajúce technické údaje vedú k nevhodnej aplikácii, a tá zas ku kondenzácii, plesniam či nevyhovujúcim hodnotám energetickej certifikácie. Spotrebiteľ potom zbytočne míňa peniaze na dodatočné opravy, odstraňovanie plesní alebo navyšovanie vrstiev izolácie.

AVMI upozorňuje, že odborné poradenstvo pomáha predchádzať chybám ešte pred začiatkom realizácie. Odborne vyškolený personál vysvetlí, ako správne manipulovať s materiálom, ako ho skladovať, ako reagovať pri zatečení či inom poškodení. Zákazník by mal od výrobcu dostať úplnú dokumentáciu – technické listy, certifikáty, odporúčania k montáži a jasne určený kontakt pre prípadné reklamácie.

Treba viac transparentnosti

Výsledky mystery shoppingu ukázali, že trh s tepelnými izoláciami potrebuje zásadné zlepšenie v oblasti informovanosti. Výrobcovia by mali zabezpečiť: funkčné webové stránky s prehľadnou štruktúrou, dostupné kontakty, zákaznícke linky s personálom hovoriacim po slovensky, kvalitné technické materiály vrátane environmentálnych vyhlásení, ako aj ochotu poskytovať poradenstvo pri reálnych projektoch.

Tí, ktorí tieto štandardy dodržali, boli zaradení medzi najlepšie hodnotených výrobcov v prieskume. Ich príklad ukazuje, že aj v oblasti stavebných materiálov je možné budovať dôveru cez profesionalitu, odbornosť a už nevyhnutnú digitálnu dostupnosť. Prieskum Spoločnosti ochrany spotrebiteľov je zároveň výzvou pre ostatných výrobcov – poskytnúť spotrebiteľom nielen výrobok, ale aj zrozumiteľnú cestu k správnemu výberu.

Spotrebitelia by naopak nemali podceňovať význam kvalitného poradenstva. Bez správnych otázok sa aj dobre mienená investícia môže premeniť na technický aj finančný problém, ktorý sa naplno prejaví až po rokoch.

Ďalšie dôležité správy

Vďaka solárnym panelom ušetríte.
Neprehliadnite

Bezemisné budovy zmenia trh s bývaním. Slovensko môže výstavbu zrýchliť