Výstavba Hlavnej stanice vo Viedni za zhruba miliardu eur prebieha od začiatku minulého roka. Aby sa mohla postaviť, rakúske štátne železnice ÖBB museli zbúrať dve menšie stanice a množstvo odstavných koľají, skladov a distribučných plôch. Z celkovo 109 hektárov železničiarskych pozemkov zhltne stanica zhruba 50, na zvyšku vzniknú dve nové štvrte.
Pre financovanie výstavby bol dôležitý práve predaj 59 hektárov pozemkov, uvoľnených búraním starých železničných budov. Mesto sa v dohode, uzavretej so železnicami zaviazalo zmeniť územný plán a nakresliť naň kancelárske budovy, byty, obchody, postaviť školy a park.
Okolo stanice má na ploche 59 hektárov vzniknúť celkovo 1,1 mil. m2 úžitkovej plochy. Z toho bude zhruba polovica kancelárií najmä v štvrti Quartiere Belvedere na mieste bývalej stanice Südbahnhof neďaleko zámku Belvedere. Túto štvrť budú tvoriť najmä administratívne a hotelové výškové budovy. Najvyššie majú mať nad 80 metrov.
Vo štvrti Sonnwendviertel pri budúcom hlavnom vchode do stanice Hauptbahnhof sa plánujú najmä obytné zóny. Doplní ich nákupná zóna so samostatnými objektmi hobbymarketov, či obchodov s nábytkom a bytovým vybavením pozdĺž stanice. Ďalej zdravotnícke zariadenia, pokrokový školský komplex a verejný park, ktorý vybuduje mesto.
Bytov sa podľa šéfa projektu na strane ÖBB Karla-Johanna Hartiga pripravuje zhruba 5 500 pre približne 13-tisíc obyvateľov od sedem rôznych investorov. Prvých 1360 majú začať stavať už tento rok a dokončiť do roku 2013. Ich vznik iniciovalo práve mesto Viedeň prostredníctvom svojho fondu výstavby podporovaných bytov.
Ten odkúpil pozemky od železníc a odpredal investorom, ktorí takéto byty za určených podmienok stavajú a ponúkajú na trhu. Podľa K.-J. Hartiga sú už všetky byty z prvej etapy zarezervované. Štát a mesto podporujú ich výstavbu zvýhodnenými úvermi, ktoré sú však viazané na výšku príjmov žiadateľa.
Ďalšie byty už budú stavať komerční investori mimo režimu štátom podporovaných bytov. Mesto však bude financovať vznik osemhektárového parku a rozsiahleho školského komplexu, ktorý má vyrásť v strede obytnej štvrte Sonnwendviertel.
Takmer dve tretiny z 59 hektárov pozemkov už našli svojich investorov, ceny sa podľa informácií rakúskych médií mali pohybovať až do tisíc eur/m2. Výťažok sa železnice zaviazali vložiť výlučne do stavby novej stanice.
Tretina pozemkov sa ešte predáva alebo len príde na rad. Hobbyzóna napríklad až po dokončení stanice, keďže jej územie sa zatiaľ využíva ako zázemie stavby. Celkovo by celý projekt po dokončení mal poskytovať prácu 20-tisíc ľuďom.
Železnice z predaja pozemkov plánujú získať 150 až 300 miliónov eur po odpočítaní nákladov na búranie, vyčistenie a inžinierske siete. Kým stanica vyjde zhruba miliardu, súkromní investori by v tejto lokalite mali za desať rokov prestavať približne tri miliardy eur.
Prvé vlaky by na stanici Hauptbahnhof mali zastaviť v decembri 2012, celkovo má byť vrátane nákupného centra hotová v roku 2014. Výstavba okolitých objektov by mala trvať predbežne do roku 2020. Okrem bytov sa začal stavať už aj komplex finančnej skupiny Erste v časti pri Belvederi.
Vizualizácie - ÖBB