Obchodníci sú stále opatrnejší a prejavujú menej nadšenia pre expanziu. Vyplýva to z najnovšej štúdie rakúskej poradenskej spoločnosti RegioPlan Consulting, v ktorej mapovala vývoj na rakúskom maloobchodnom trhu.
V januári hľadalo zhruba 445 expandujúcich firiem vyše 1 800 nových lokalít pre svoje obchodné prevádzky. V roku 2008 to bolo 2 200 lokalít. Prepad dopytu je teda medziročne 17-percentný, čo je na takom stabilnom trhu, ako je Rakúsko prekvapivo veľa.
Ťah na expanziu je pritom do veľkej miery závislý na oblasti, v ktorej je maloobchodný predajca aktívny. Väčšinu nových obchodov – 580 plánuje stále otvoriť odevné odvetvie, aj tu však RegioPlan zaznamenal ústup o 13 percent.
Naopak, oblasť potravín sa zdá byť zatiaľ málo ovplyvnená krízou a dopyt ostal na vlaňajšej úrovni – zhruba 260 lokalít. Dokonca ešte stúpli expanzné chúťky pri gastronomických zariadeniach a športových potrebách. Medzi tými, čo výrazne šliapli na brzdu kraľujú obchody s obuvou a elektropredajne.
„Zatiaľ ešte v maloobchode nemožno pozorovať výrazný prepad obratu,“ hovorí šéf RegioPlanu Wolfgang Richter. „Banková kríza zatiaľ spotrebiteľov priamo nepostihuje, navyše sa znížila inflácia. Dôsledky hospodárskej krízy však zo strednodobého hľadiska neušetria ani maloobchod.“
Najmenej tvrdo by mala kríza dopadnúť na potraviny a drogériu, ktoré sú predmetmi každodennej spotreby. Oblasti ako nábytok, elektro, obuv či klenoty alebo aj móda však čakajú podľa RegioPlanu ťažké časy. Obchodníci v Rakúsku by mali pocítiť krízu najmä v druhom polroku tohto roka.
„Najprv sa ľudia vzdávajú veľkých investícií – auta či novej kuchyne. Potom sú na rade drahé hodinky či televízor a nakoniec príde aj na oblečenie,“ vysvetľuje šéfka mar-ketingu RegioPlanu Hanna Bomba-Wilhelmi.
Expanzný dopyt retailerov v Rakúsku od roku 2006 podľa štúdie prudko stúpal a vlani kulminoval. Tento rok sa dostáva späť na úroveň roku 2007, napriek tomu je však stále vysoký. Ponuka totiž nie je veľká. Nájsť dobré miesto pre novú predajňu je totiž často ako hľadať ihlu v kope sena, najmä pre reťazce s veľkým počtom filiálok, tvrdí viedenský RegioPlan Consulting.
Ilustračné foto - Peter Kremský