Iba zhruba desatina nákupných ulíc v Rakúsku dokáže rásť, takmer polovica stráca svoj význam. Znamená to stratu návštevníkov, obratu i nájomníkov. Ukázala to štúdia poradenskej spoločnosti RegioPlan Consulting z Viedne. V budúcnosti bude podľa nej stále menej nadregionálnych obchodných bulvárov a budú sa stále viac podobať.

Nákupné ulice sú typické pre západoeurópske mestá a bojujú o zákazníkov s nákupnými centrami na okraji miest, ktoré vyrástli zväčša v 90. rokoch. Vo Viedni je takouto typickou ulicou Mariahilfer Strasse, ale aj Favoritenstr. alebo Kärtner Strasse. Ďalšie známe bulváre majú Graz, Linz, Salzburg, Wels alebo Innsbruck.

Nákupné bulváre strácajú význam

Podľa výskumov RegioPlanu bojujú nákupné ulice o miesto na slnku podobným spôsobom ako nákupné centrá – faktorom úspechu sú veľkosť, výber, dosiahnuteľnosť, nákupná atmosféra a dostatok parkovacích miest. Tie, ktoré ich uspokojujú horšie, postupne strácajú na význame.

Ďalším dôležitým zistením je, že takmer polovicu predajní obchodných bulvárov tvoria módne značky odevov a obuvi. Naopak, potravinové supermarkety sa z nich vytrácajú a uprednostňujú bočné ulice či okraje miest. Tam totiž majú viac priestoru, lepšie možnosti parkovania a zásobovania, navyše sú v nákupných centrách magnetom pre kupujúcich a dostávajú dobré podmienky prenájmov.

Obchodné ulice ďalej trpia stále menšou pestrosťou, keď sa najsilnejšie značky presadzujú do každej významnej lokality a vytláčajú odtiaľ slabšie. Na druhej strane si silné značky prenajímajú stále väčšie rozlohy, pretože zákazníci obľubujú veľké obchody so širokou ponukou.

Nákupné bulváre strácajú význam

Vo všetkých 20 najvýznamnejších obchodných bulvároch Rakúska je napríklad zastúpená sieť Palmers, v 18 parfuméria Marionnaud. Vysoký podiel majú aj drogéria Bipa a elektroobchod Niedermeyer.

Nad 60 % výskytu na nákupných uliciach sa ešte dostali módne značky Orsay a Hennes&Mauritz, či obuv Humanic. Niektoré značky majú na jednom bulvári dokonca aj viacero predajní, vyplýva z analýzy RegioPlanu.

Ilustračné foto - Peter Kremský