Rakúsky maloobchod je až na výnimky už celkom v rukách reťazcov. Nákupné bulváre i obchodné centrá sú tak stále uniformovanejšie. Vyplýva to z analýzy viedenskej poradenskej spoločnosti RegioPlan Consulting.

Rakúske obchody na jedno kopyto

Najviac to logicky platí pre potraviny a drogériu. Prvému odvetviu dominujú sieťové značky z 90 percent, druhému z 86 %. Obchod s obuvou je filializovaný na 71 percent, pri odevoch je miera obsadenosti reťazcami zatiaľ relatívne nízka, pokrývajú iba 48 percent trhu.

Celkovo patrí v maloobchode reťazcom vyše polovica trhu, pri nákupných uliciach tvorí tento podiel dokonca okolo 65 percent. Prevažujú na nich totiž celoeurópski, alebo aspoň medzinárodne aktívni obchodníci s odevmi ako napríklad H&M, Orsay alebo C&A. „Pokračuje teda čistenie trhu, čo najsilnejšie platí pri špičkových lokalitách,“ konštatuje RegioPlan. 

Rakúske obchody na jedno kopyto

Kým na bulvároch v strede rakúskych miest majú prevahu odevné firmy, ktoré držia takmer 40 % priestorov, predajne s potravinami sa z nich sťahujú a obsadzujú už len 7 percent rovnako ako predajcovia obuvi. Po odevoch sú prekvapivo najsilnejšie obchody s nábytkom.

Na druhej strane sa v nákupných centrách na okraji miest tiež najvýraznejšie presadzujú odevy, majú však už len niečo cez štvrtinu plôch, potraviny však za nimi zaostávajú iba málo s 21 %. Veľké plochy obsadzujú aj športové a elektropredajne, ktorým patrí po desatine z celkových výmer, konštatuje štúdia RegioPlanu.

Rakúske obchody na jedno kopyto

Podobný vývoj sa očakáva aj v reformných krajinách v strednej Európe, kde zatiaľ miera výskytu silných reťazcov nie je taká vysoká. Nákupné centrá v tejto časti Európy tak zatiaľ nie sú také jednotvárne, ako západnejším smerom. Objavuje sa viac malých obchodov a domácich podnikateľov, čo prispieva k pestrosti výberu. Nevýhodou sú však v priemere vyššie ceny, pretože práve veľké sieťové predajne tlačia na ich zníženie.

Ilustračné foto - Peter Kremský