Tempo výstavby nákupných centier v strednej Európe sa už spomalilo. Dôvodom je globálna finančná kríza. „Menej peňazí = menej projektov,“ hlási šéf rakúskej analytickej a poradenskej spoločnosti RegioPlan Consulting Wolfgang Richter.
Vysvetľuje, že pred začiatkom krízy bolo na realitnom trhu v regióne mimoriadne 134405>veľa voľných prostriedkov, ktoré boli pripravené na zainvestovanie. To sa po jej vypuknutí prudko zmenilo.
Obrovská rýchlosť, s akou sa v posledných rokoch v SVE ohlasovali nové projekty shopping centier, sa tak podľa W. Richtera brzdí. „A pre trh je to len dobre,“ pochvaľuje si. Pri výstavbe veľkého množstva projektov, keď medzi začiatkom plánovania a otvorením prešli často iba tri roky, totiž 135224>často išla bokom kvalita.
Za najdôležitejšiu sa rátala rýchlosť, s akou ich možno postaviť. Niektoré sa ukázali ako menej úspešné, či už z dôvodu polohy, konceptu alebo jednoducho slabšej kúpnej schopnosti obyvateľov. Pri ďalšom plánovaní tak budú investori oveľa viac hľadieť na dlhodobú rentabilitu nákupného centra.
Jedni z prvých investorov do takýchto projektov boli v minulosti rakúske firmy, najmä realitné spoločnosti ako Immoeast, Meinl, CA Immo alebo Soravia. V súčasnosti podľa šéfa RegioPlanu ich úlohu preberajú zvlášť nemecké realitné fondy, ktoré majú dosť prostriedkov a uspokoja sa s pomalšou návratnosťou investícií.
Ilustračná vizualizácia - EuroMax