Globálna ekonomická recesia brzdí výstavbu nových nákupných centier. Takmer sedem miliónov štvorcových metrov prenajímateľnej obchodnej plochy v Európe, ktoré mali prísť na trh v nasledujúcich rokoch, je pozastavených alebo úplne zrušených.
Vyplýva to zo štúdie „Výstavba obchodných centier v Európe“ poradenskej realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield. Podľa nej v tomto roku pribudne celkovo zhruba desať miliónov m2 plôch v nových nákupných centrách. To je o 40 % menej ako bolo predpovedané ešte v júli vlaňajšieho roka. V roku 2010 sa predpokladá otvorenie centier s výmerou sedem miliónov štvorcových metrov. Znamená to ukončenie päťročného rastu výstavby tohto druhu nehnuteľností.
Boom otvárania nových centier v Európe vyvrcholil vlani, kedy prišiel na trh rekordný počet 310 nových centier (vrátane rozširovaných). Najväčší prírastok zaznamenalo Rusko (1,65 mil. m2 obchodných plôch), potom Turecko, Veľká Británia a Rumunsko.
„Momentálne sme svedkami spomalenia výstavby nákupných centier aj na Slovensku. Pre existujúce nákupné centrá to však môže byť skôr pozitívne, pretože to pre nich bude znamenať väčšiu stabilitu. V oblastiach kde sme zaznamenali potrebu nákupných centier, očakávame, že developeri nájdu cestu ako ponúknuť silný produkt, ktorý bude prospešný pre obe strany - maloobchodníkov i miestnych obyvateľov,” uvádza Andrew Thompson, výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield na Slovensku.
Developeri spĺňajúci kritériá majú podľa neho stále možnosť získať financie od niektorých bánk a to najmä na silné projekty v najlepšej lokalite.
Ilustračná vizualizácia - Ballymore Properties