Najväčší medziročný rast hodnoty obchodných centier (789 %, z 99 mil. eur na 882 mil. eur) v budúcom roku čaká Slovensko. Vyplýva to z prieskumu konzultačnej spoločnosti PMR, ktorá doň zaradila šesticu krajín, okrem Slovenska aj Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Zatiaľ čo hodnota obchodných centier v strednej Európe, otváraných tento rok má dosiahnuť zhruba tri miliardy eur, v budúcom roku ich má byť už dvojnásobok. Najväčší kus si odkroja developeri v Rumunsku a Poľsku, najvýraznejší rast výmery (z dôvodu malého počtu existujúcich centier) dosiahnu Bulharsko a Slovensko.
Priemerná výmera obchodných centier koncom vlaňajška dosahovala na Slovensku zhruba 26-tisíc m2 prenajímateľnej plochy. Len o niečo menšiu veľkosť majú maďarské centrá, výraznejšie zaostávajú bulharské obchody (cca 18-tisíc m2). V tomto ukazovateli dominuje Rumunsko (37-tisíc m2), nasledované Českom (34-tisíc m2) a Poľskom (33-tisíc m2).
Na celkovej výmere v šiestich krajinách regiónu sa slovenské centrá podieľajú zhruba siedmymi percentami, bulharské dvomi (Poľsko 50 %, ČR 16 %, Maďarsko 15 %, Rumunsko 10 %). Podľa vedúcej retailovej analytičky PMR Malgorzaty Machnickej trhy v Rumunsku (potenciálne druhá priečka) a Bulharsku zaznamenajú čoskoro posun aj v tomto ukazovateli.
Z hlavných miest mala v polovici tohto roka najhustejšie obchody (vrátane plánovaných a pripravovaných) Varšava (597 m2 / 1000 obyvateľov), nasledovaná Bratislavou (556), Prahou (519), Budapešťou (370), Bukurešťou (156) a Sofiou (59). Podľa údajov PMR v roku 2011 by z týchto miest mala Bratislava výrazne prevýšiť ostatné metropoly. Predpokladá sa totiž „astronomický“ nárast až na 1 212 m2. Pri druhej Varšave to vraj bude 637 m2.
Podľa štúdie konzultačnej spoločnosti PMR „Obchodné centrá v strednej Európe“ v Rumunsku pribudne 1,5 milióna, v Poľsku 1,1 milióna m2 obchodných plôch. Prenajímateľná výmera obchodných centier vo všetkých šiestich krajinách dosahovala na konci vlaňajšieho roka sedem miliónov štvorcových metrov. Do konca roka 2009 by mala narásť o 60 % na viac ako 11 miliónov m2. Môžu za to rastúce príjmy obyvateľov, zlepšujúce sa maloobchodné tržby a veľmi silný dopyt po retailových priestoroch.
Zo záverov štúdie PMR však nie je jasné, do akej miery autori počítali so súčasnou ekonomickou situáciou, posúvaním či zastavením časti plánovaných projektov, najmä po roku 2009.
Ilustračné foto - Martin Rojko