Obchody a kancelárie nie sú bezodné

Komerčné nehnuteľnosti sú celkom samostatný trh, hoci najmä výstavba nákupných centier je úzko spojená s náladami obyvateľstva a rastom jeho príjmov. Dopyt po priestoroch v shoppingoch neslabne, naopak po zavedení eura a zmiznutí menového rizika sa na Slovensko odváži ešte viac obchodníkov ako v minulosti. Prinesú konkurenciu, čo tunajší trh potrebuje ako soľ, pretože to pritiahne zákazníkov a ich peniaze. Hoci sa často hovorí o prestrelení kapacity nákupných centier, až na výnimky sa im darí výborne a tie, čo pribudnú na trh v roku 2008, iba zalepia najokatejšie diery na ňom. Otázka je, čo s tými, ktoré sú len na obrazovkách architektov. Obavy o budúcnosť a neochota bánk požičiavať odsunie ich realizáciu o niekoľko rokov.

Kancelársky trh zatiaľ existuje v podstate iba v Bratislave, v plienkach je v Žiline, Košiciach a Banskej Bystrici. Inde sa prenajme všetko, ak je to lacné. Na taký trh sa veľkí developeri nehrabú, prenechajú ho miestnym realitným hráčom. Hlavné mesto je naopak už slušným ihriskom s 1,2 milióna štvorcových metrov administratívnych plôch a má naň pribudnúť ďalších dvestotisíc. Ale v druhej polovici roka 2008 sa začalo ukazovať, že dopyt po biznis centrách tiež nie je bezodný a začína byť vážne citlivý na cenu. Kancelárske budovy sa nezaplnili okamžite po odchode posledných dláždičov a elektrikárov.

Obchody a kancelárie nie sú bezodné

V roku 2009 príde hodina pravdy, keď si nájomníci budú môcť vyberať z desiatok tisíc štvorcových metrov dokončených a voľných kancelárskych priestorov. Je logické, že sa budú pýtať, či sa nedá niečo robiť s cenou. A je logické, že sa niečo bude dať robiť. Pod vplyvom tejto situácie sa začali prehodnocovať plánované projekty a developeri v tom musia pokračovať. 152781>Spomalenie výstavby Westendu či úplné 146544>odloženie tretej veže Polusu bude príkladom aj pre odvážne plány v Petržalke, zónach Chalupkova, Mlynské nivy alebo Patrónka. Heslom dňa sa stane, že sa niet kam ponáhľať.

Útlm realitného boomu povedie k jednému nie práve potešiteľnému trendu – odvaha veľkých realitných investorov vstúpiť na slovenský trh sa oslabí podobne ako dôvera v rozvíjajúce sa trhy. Poľaví aj chuť slovenských developerov expandovať na rastové, ale veľmi volatilné trhy východnej Európy. Práve naopak, budú vyhľadávať dôvernú známosť domáceho trhu, na ktorom sa napriek kríze budú cítiť bezpečnejšie. Môže tak dôjsť k zaujímavému paradoxu, že domáci developeri budú preberať slovenské aktivity zahraničných hráčov, ktorí sa budú z krajiny sťahovať. Už v roku 2008 viacerí ponúkli projekty na predaj. V tichučku a teplučku tak všetci prečkajú krízu a s prvými znakmi oživenia sa začnú opäť rozhliadať po novom Klondiku za hranicami všedných dní.

Foto na titulke - Flickr

Obchody a kancelárie nie sú bezodné

Autor Peter Kremský, je výkonný šéfredaktor TRENDreality.sk

Článok prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2009, ktorá vyšla 18. decembra 2008 ako príloha týždenníka TREND. Originálnu verziu
v angličtine THE WORLD IN 2009 vydal The Economist Newspaper Limited.