V strednej a východnej Európe sa stále pripravuje veľa projektov nákupných a zábavných centier. Oproti minulému roku však pribudlo výrazne menej nových projektov. Analýza rakúskej poradenskej a analytickej spoločnosti RegioPlan Consulting v 17 krajinách regiónu okrem Ruska pripravuje viac ako 500 projektov shopping centier, 132 retail parkov a 57 hypermarketov. Celkovo má pribudnúť 18,5 milióna štvorcových metrov predajnej plochy, z toho 15,7 milióna v nákupných centrách. Na Slovensku sa plocha nákupných centier odhaduje na 600-tisíc m2, plánuje sa jedenapolkrát viac, teda ďalších 900-tisíc štvorcov.
Boom výstavby chrámov nakupovania a zábavy dosiahne svoj vrchol v budúcom roku, zisťuje RegioPlan. Do roku 2009 sa má dostavať 377 nákupných centier. Potom počet projektov prudko poklesne. Podobný vývoj sa očakáva aj v prípade kancelárskych nehnuteľností. Dôvodom je najmä fakt, že investori sú oveľa opatrnejší ako do vypuknutia realitnej a finančnej krízy v USA. Jej dosahy sa preniesli aj do západnej Európy a pre developerov je oveľa náročnejšie a nákladnejšie získať úvery alebo investičné vklady na výstavbu nových budov.
Projekty sú oveľa viac pod lupou bankárov a investičných poradcov, mnohé hustejším sitom neprejdú, hoci ešte pred rokom by dostali financovanie bez problémov. Ďalšou brzdou investičnej výstavby je postupné nasycovanie vyhladovaného trhu a obavy investorov, aby príliš rýchly prísun nákupných a kancelárskych nehnuteľností na trh nepriniesol bolenie brucha. „Zo strednodobého hľadiska nebude ťažisko na výstavbe nových projektov, ale sa bude klásť na optimalizáciu a modernizáciu existujúcich starších shopping centier, ako sa to už teraz deje v Česku a Maďarsku,“ vysvetľuje Rita Kremsner z viedenského RegioPlanu.
Miláčikmi globálnych developerov sú v súčasnosti Ukrajina a Rusko, kde je hlad po nakupovaní stále veľký a nenasýtený. Navyše ide v porovnaní so strednou Európou o obrovské krajiny s množstvom investičných príležitostí. Tvrdo sa však bojuje aj o Chorvátsko – na tomto pomerne malom trhu sa má rozloha nákupných centier do roku 2009 približne zdvojnásobiť zo súčasných 640-tisíc štvorcových metrov. Hitom investorov v Chorvátsku, ale aj v iných krajinách sú v súčasnosti malé nákupné promenády pri hypermarketoch (big boxy, fachmarktcentrá, retail parky) – má ich pribudnúť celkovo 170-tisíc m2. V septembri otvorili aj prvý Factory Outlet – Roses Fashion Outlet neďaleko Záhrebu.
Celkom iným ihriskom je ruský trh – v súčasnosti má 459 nákupných centier s predajnou plochou takmer 11 miliónov m2. Je to iba o milión menej ako vo všetkých ostatných východoeurópskych krajinách dokopy. Podľa výskumov RegioPlanu sa ráta s ďalšími 289 shopping centrami – ak sa všetky dokončia, Rusko bude mať vyše dvojnásobok súčasnej ponuky – spolu 23 miliónov m2 predajnej plochy. Je to 13-krát viac, ako slúži nakupujúcim v Rakúsku, všíma si viedenská agentúra.
Po boome administratívnych a nákupných komplexov RegioPlan strednej a východnej Európe predpovedá prudký rozvoj výstavby hotelových a obytných nehnuteľností. V pláne sú najmä projekty strednej a nižšej triedy. Tento sektor ponúka obrovský potenciál, pretože veľmi veľa ľudí v tejto časti sveta stále býva v malých alebo starých nezrekonštruovaných bytoch. Drahé byty, na ktoré sa doteraz developeri zameriavali, si zväčša nemohli dovoliť. Stávajú sa však cieľovou skupinou, pretože ide o široké vrstvy najmä mestského obyvateľstva. Pri výstavbe hotelov a obytných súborov sú podľa RegioPlanu ešte v súčasnosti možné dvojciferné výnosy, pri nákupných centrách už v mnohých krajinách klesli na úroveň bežnú v západnej Európe.
Ilustračné foto - Pavol Danko