Vo firemnom prostredí sa kladie čoraz väčší dôraz na kvalitu pracovného prostredia, no rozhodovacie právomoci zostávajú prevažne v rukách vrcholového manažmentu. Hoci technologický vývoj a požiadavky na flexibilitu práce rastú, samotní zamestnanci sa do procesu výberu nových kancelárií zapájajú len obmedzene. Základným kritériom zostáva cena, avšak častejšie sa zohľadňujú aj faktory ako lokalita, parkovanie či vybavenosť. Svoje slovo majú tiež odborníci z realitného trhu, ktorí sa stávajú kľúčovými partnermi pri rozhodovaní o priestoroch. V nasledujúcich rokoch budú firmy zvyšovať dôraz na udržateľnosť, náklady i efektívnosť využitia kancelárskych plôch.

Rozhoduje hlavne vedenie

Rozhodovanie o výbere kancelárskych priestorov je prevažne doménou vedenia firiem. Podľa prieskumu spoločnosti 365.invest má v 79 percentách prípadov hlavnú rozhodovaciu právomoc práve top manažment. Táto kompetencia sa len zriedkavo deleguje na iné oddelenia, ako sú HR, facility manažér alebo procurement tím, a to len v pätine firiem.

Z výsledkov zároveň vyplýva, že významnú úlohu zohráva veľkosť spoločnosti. V menších firmách má vedenie rozhodovaciu právomoc až v 85 percentách prípadov, zatiaľ čo vo väčších spoločnostiach s viac ako 50 zamestnancami klesá tento podiel na 67 percent. Výrazné rozdiely sa ukazujú v regionálnom rozložení – v Bratislavskom kraji má vedenie kontrolu nad výberom kancelárií v šiestich z desiatich prípadov, na zvyšku Slovenska ide až o osem z desiatich prípadov a viac.

Zaujímavé sú aj zdroje, z ktorých firmy čerpajú inšpiráciu. Výber kancelárskych priestorov záleží od toho, kto ich vyberie a kto mu s výberom pomôže. Zdroje inšpirácie pri hľadaní nových lokalít sú rozmanité. „Viac ako polovica firiem, konkrétne 52 percent, sa pri hľadaní spolieha na odborníkov z realitného sektora, na realitných maklérov alebo agentúry,“ uvádza šéf produktov a podpory predaja v spoločnosti 365.invest Radko Rozum.

Dôležitú rolu zohrávajú odporúčania z osobných a pracovných kontaktov. „Nemalú úlohu však zohrávajú aj odporúčania od známych (42 percent) či biznis partnerov a internet, na ktorý sa spolieha 37 percent. Preferencie samotných zamestnancov pritom berie do úvahy 1 z 5 firiem,“ dodáva R. Rozum. Tento pomer naznačuje, že väčšina spoločností zatiaľ nevníma zamestnancov ako aktívnych spolutvorcov pracovného prostredia.

Cena stále dominuje

Náklady na prenájom kancelárií sú stále najdôležitejším faktorom pri ich výbere. Podľa prieskumu až 87 percent firiem označilo cenu ako rozhodujúce kritérium. Nasleduje lokalita, ktorú považuje za kľúčovú 84 percent spoločností, a možnosť bezplatného parkovania, ktorá je dôležitá pre 80 percent opýtaných.

Z prieskumu vyplýva taktiež rastúci význam pohodlia a vybavenia pracovných priestorov. Okrem ceny prisudzujú firmy čoraz väčšiu váhu aj ergonómii, pohodliu a funkčnému vybaveniu kancelárií, vrátane ich moderného dizajnu. Tieto faktory získali najvyššie známky od približne dvoch tretín opýtaných.

Záujem o kvalitné priestory odráža fakt, že viac ako polovica firiem v prieskume uviedla, že venujú pozornosť environmentálnej a spoločenskej zodpovednosti budov. Udržateľnosť sa tak dostáva do popredia nielen ako marketingový prvok, ale aj ako praktický aspekt firemného fungovania. Zvyšujú sa tiež nároky na efektívnosť spotreby energií, recykláciu či zelené technológie vo vybavení budov.

Očakáva sa, že v horizonte troch rokov sa zväčší dôležitosť faktorov ako znižovanie prevádzkových nákladov, občianska vybavenosť v okolí kancelárií, sociálne benefity pre zamestnancov, priestorová variabilita, tzv. desk sharing a zónovanie kancelárií pre efektívnejšiu spoluprácu. Tieto trendy ukazujú, že kancelárske priestory sa prestávajú vnímať len ako náklad, ale stávajú sa nástrojom na zvyšovanie produktivity.

Vývoj trhu kancelárií

Slovenský kancelársky trh sa v prvej polovici roka 2025 stabilizuje. Po pandemickom období, ktoré viedlo k zvýšenej voľnej kapacite, dochádza k vyrovnávaniu ponuky a dopytu. V Bratislave dosiahla miera neobsadenosti v druhom kvartáli 11,8 percenta, čo predstavuje mierne zníženie oproti predchádzajúcemu obdobiu. Podiel A-kategórie budov sa zvyšuje, no o nové projekty je selektívny záujem – firmy sa orientujú najmä na kvalitu, energetickú efektívnosť a lokalitu.

Zvýšený dopyt zaznamenávajú rekonštruované budovy s certifikáciou udržateľnosti a nadštandardnými službami. Flexibilné kancelárske riešenia, ako coworkingy či hybridné priestory, sa stávajú preferovanou možnosťou najmä pre startupy a technologické firmy, ktoré potrebujú reagovať na dynamické zmeny v personálnom obsadení.

Ceny prenájmov ostávajú zatiaľ stabilné. V modernej administratívnej výstavbe v Bratislave sa mesačné nájomné pohybuje medzi 12 až 15 eur za meter štvorcový. Očakáva sa však, že pri ekologicky certifikovaných a technicky vyspelejších budovách môže dôjsť k postupnému rastu cien. Developerov tak čaká výzva – vyhovieť rastúcim nárokom nájomcov bez výrazného zdražovania.

Pohodlie aj zdieľanie

Pracovné prostredie sa mení v dôsledku nových očakávaní zamestnancov a moderných foriem práce. Kancelárie prestávajú byť len miestom pre výkon pracovných úloh – čoraz viac slúžia ako priestor pre spoluprácu, komunitu a firemnú identitu. To sa odráža aj v architektonických návrhoch a vybavení priestorov.

Mnohé firmy investujú do zónovania – vytvárajú oddychové časti, tiché zóny na sústredenie, ako aj otvorené kolaboratívne priestory. Trend desk sharingu naberá na sile, najmä v spojení s hybridným modelom práce, kde zamestnanci trávia v kancelárii len niektoré dni v týždni. V takomto prostredí je optimalizácia rozloženia pracovných miest nevyhnutná.

Z prieskumu vyplýva, že čoraz viac firiem sa pripravuje na implementáciu konceptov, ktoré podporujú flexibilitu a efektivitu. Dôležitou výzvou bude tiež zosúladenie potrieb rôznych generácií zamestnancov – kým mladší preferujú otvorenosť a rýchle digitálne nástroje, starší zamestnanci ocenia stabilitu, súkromie a ergonomické riešenia. Úspech tak bude patriť tým spoločnostiam, ktoré sa dokážu prispôsobiť a vytvoriť pracovné prostredie, kde budú spokojní nielen lídri, ale aj tímy.

Ďalšie dôležité správy

Hrubá stavba nového Apollo Business Centra v Bratislave.
Neprehliadnite

Prestavby kancelárií na byty menia tvár miest. Adaptácia je odpoveďou na realitný tlak