Staromestská veža pri Karlovom moste v Prahe sa dočká kompletnej rekonštrukcie. Opravené budú kamene, z ktorých je postavená, strešná krytina, elektrické rozvody, zničené povrchy kameňov na schodisku a tiež ozdobné prvky a maľby. Novinárom to dnes povedali vedúci správy pamiatkových objektov Prague City Tourism (PCT) Petr Kotalík a kurátor pražských veží Karel Kučera.
Štyri roky prác
Opravy potrvajú asi štyri roky a vyjdú podľa predpokladu na niekoľko stoviek miliónov korún. PCT je mestská firma, ktorá sa stará o turizmus a pražské veže vrátane Petřínskej rozhľadne.
„V súčasnej chvíli máme vysúťaženú firmu, ktorá vykonáva stavebnohistorický prieskum, ten potrvá zhruba rok a pol. Paralelne prebehne aj takzvaná fotogrammetria, čiže dôkladná analýza kameňa a odhad veku materiálu," povedal Kotalík.
Veža je prevažne z pieskovca, iba na niektorých miestach z opuky. Pieskovce sú z rôznych čias. Kvalitné sú napríklad stredoveké kamene z lomu pri Záp, naopak horšiu kvalitu majú pieskovce z Petřína, ktoré boli na vežu dodané neskôr. Na južnej strane potom je železitý pieskovec pravdepodobne ešte z Juditinho mosta, ktorý je mäkší, a teda menej odolný.
Problémom je strecha
„Keď sa materiály kombinujú, príliš tvrdý a príliš mäkký pieskovec, tak na seba tlačí a môže dochádzať napríklad k opadom," povedal Kučera. Pri každom kameni odborníci zistia jeho stav a následne určia mieru zásahu do neho či úplnú výmenu.
„Druhý problém, ktorý nás trápi, je strešná krytina. Nie je problém, že by doslúžili šablóny z bridlice, ale problém je, že dosluhuje spájajúci materiál, teda klince. Hrdnutím sa zmenšuje, zmenšuje, až sa stratí úplne," povedal Kučera. Jednotlivé časti krytiny navyše rozkmitáva vietor, ktorý tak vyťahuje klince, až spomínaná šablóna spadne. Problém potom je, že pri výmene časť pri skladaní praskne.
Odborníci budú riešiť aj povrchy kameňov vo vnútri veže, napríklad na schodisku, kam bezohľadní návštevníci vyrývajú rôzne nápisy. „Odstrániť ich nie je jednoduché. Keď je hlboký, dá sa to zatmeliť, ale horšie sa opravujú plytké vrypy, takže sa to nedá zbrusovať, pretože by ste zničili autenticitu povrchu," povedal Kučera. Podľa spôsobu opracovania odborníci poznajú, z ktorej doby kameň pochádza.
Tvrdé inžinierske riešenia
Opravené budú elektrické rozvody, ktoré sú z druhej polovice 20. storočia. Vedená je podľa Kučeru k pamiatke nie príliš ohľaduplným spôsobom. „Potom budeme riešiť neduhy z dôb hlavne 80. rokov 20. storočia, kedy sa v pamiatkovej starostlivosti používali takzvané tvrdé inžinierske riešenia," povedal Kučera.
To sa týka napríklad železobetónovej konštrukcie v jednom z poschodí, ktorá nahradila pôvodnú drevenú. Či bude vymenená, určí aj prieskum. Opravené budú aj ďalšie ozdobné prvky vrátane malieb.
Malostranská mostecká veža zatiaľ opravovaná nebude. „Je postavená z tvrdšieho kameňa a je trochu v inej klimatickej pozícii, čo sa týka vplyvu slnka a vetra, a tak toľko netrpí. A je mladšia ako Staromestská, ktorá je navyše akoby vystrčená," povedal Kučera.
Staromestská veža pochádza zo 14. storočia, nechal ju postaviť Karol IV. podľa plánu Petra Parléra. Slúžila ako vstupná brána do Starého Mesta. Zároveň bola zamýšľaná ako víťazný oblúk.