Keď ešte pred rokom chcel niekto predať nehnuteľnosť, realitnému maklérovi sa často ozvali aj desiatky záujemcov. Jednoducho, kto mal našetrené isté úspory, prípadne dosiahol aj na hypotéku, kupoval. V súčasnosti to už ale tak rozhodne nie, trh sa mení a s ním aj práca realitného makléra.
Zmeny však nebudú vyhovovať všetkým. Realitní odborníci sa zhodujú v tom, že ak niekto nerobil svoju prácu poriadne, bude musieť možno svoju činnosť zanechať. K istému prepúšťaniu môže dôjsť aj vo väčších realitných kanceláriách či franšízach, ak majú napríklad stovky maklérov, ale tí sa pri menšom objeme obchodov a zmenách podmienok na trhu nebudú vedieť uživiť.
Investiční nadšenci môžu zarobiť, ak urobia dobrý ťah. Realitná bublina už pomaly praská
Transakčný čas predaja nehnuteľností sa predlžuje, realizovaných obchodov ubúda, makléri musia fungovať pružne, rýchlo sa orientovať a operatívne riešiť všetky fázy realitnej transakcie. Aj v ďalších mesiacoch bude veľmi záležať na kvalite ich práce a na tom, akým spôsobom budú schopní sprostredkovávať kúpu, predaj či prenájom nehnuteľností.
Čo budú musieť realitní makléri robiť inak ako predtým? Na čom musia viac zapracovať? TREND sa na to spýtal odborníkov z praxe priamo v ankete.
Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií
Obdobie rýchlych a ľahkých predajov skončilo a je nutné sa opäť vrátiť späť k poctivému marketingu každej jednej nehnuteľnosti. S tým súvisí aj hlbšia analýza pri individuálnom nastavovaní ceny nehnuteľnosti, ktorá bude zaradená na predaj. Taktiež sa budú musieť makléri a predávajúci pripraviť na dlhšie obdobie predaja, čo je vždy náročnejšie na komunikáciu s klientom a so záujemcami. Celkovo očakávame prehĺbenie digitalizácie služieb realitných kancelárií a zlepšenie kvality poskytovaných služieb.
Martin Bečár, partner spoločnosti Herrys
Aj keď dochádza k zmenám na realitnom trhu, náplň práce realitného agenta sa v zásade nemení. Dochádza ale k zmene činností makléra pri vytváraní ponuky a samotného predaja nehnuteľností. Kým v predchádzajúcom období musel vynakladať väčšie úsilie pri vytváraní ponuky z dôvodu malej ponuky na trhu. V súčasnosti musí vyvíjať naopak viac aktivít smerom k predaju a prezentácii svojej aktuálnej ponuky.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?