Súčasný realitný trh sa výrazne zmenil. Dominanciu na ňom získali kupujúci, ceny niektorých nehnuteľností už poklesli a hypotéky sú drahšie a ťažšie dostupné pre prísnejšiu menovú politiku Európskej centrálnej banky. Situáciu komplikuje aj vysoká inflácia, ktorá za vlaňajšok dosiahla 12,8 percenta, čo je rekord od roku 1993. Slováci si jednoducho musia zvykať na nové časy.

No nielen tí. Najnovšie správy prichádzajúce zo zahraničia „veštia“ mnohé zmeny. Napríklad ceny nehnuteľností v Nemecku zaznamenali v druhej polovici roku 2022 najväčší pokles za viac ako 20 rokov. V druhom vlaňajšom polroku dosiahli 2,5-percentný pokles, uviedla Asociácia nemeckých bánk Pfandbrief.

Väčšie prepady cien očakávajú aj na českom trhu. Česká národná banka totiž koncom vlaňajška avizovala, že medziročný pokles cien bude väčší ako 10 percent. Podobne vidia situáciu aj odborníci z praxe. Na konci tohto roku tam môžu byť ceny bytov o osem až 14 percent nižšie ako v súčasnosti, avizujú českí makléri.

Ceny nehnuteľností na Slovensku sú vysoko nadhodnotené, ukázali koncom vlaňajška modely Národnej banky Slovenska. Štvorcový meter bývania bol v septembri podľa jej analytikov nadhodnotený o viac ako 600 eur. Regulátor predpokladá, že ceny nehnuteľností klesnú do roka 2024 najviac o päť percent.

Ochladzovanie na tuzemskom realitnom trhu vnímajú mnohí ako prirodzené vybalansovanie príliš dynamického cenového vývoja, ktorý pretrvával posledné roky. „Už od jesene 2022 je trh pod nadvládou kupujúceho. Na obhliadkach ho makléri priam rozmaznávajú, preč je aj naháňanie sa pri kúpe,“ hovorí pre TREND analytik Realitnej únie SR Vladimír Kubrický o aktuálnej situácii.

Nehnuteľností na predaj je dosť, záujemcov pomenej. „K tomu, aby si kupujúci túto situáciu užíval, má však ďaleko. Byt či dom môže kúpiť lacnejšie, kameňom úrazu je však financovanie nehnuteľnosti,“ spresňuje odborník. Získať úver je čoraz ťažšie, s rastom úrokových sadzieb sa podstatne zvyšujú aj splátky hypotéky, navyše mnohí na ňu už nedosiahnu.

Na čo sa môžu Slováci v ďalších mesiacoch pripraviť, kto z tejto situácie najviac vyťaží a akú marketingovú stratégiu volia realitné kancelárie? TREND sa na aktuálne trendy pozrel bližšie vo fotostory.