Nemecká sieť reštaurácií rýchleho občerstvenia Nordsee otvorila minulý týždeň svoju prvú pobočku na Slovensku. Sídli v bratislavskom nákupnom centre Avion. Ďalšiu reštauráciu na väčšej ploche by mali otvoriť v júni v biznis centre Apollo II.
Do konca roka by podľa Tatiany Volekovej zo spoločnosti N-Food, s.r.o., chceli otvoriť ešte jednu prevádzku, pričom zvažujú medzi nákupnými centrami ako Aupark, Polus a III Veže a biznis centrom Digital park, ktoré majú otvoriť v Petržalke. Neskôr by sa chceli dostať aj ďalej na Slovensko, ponuky majú zatiaľ zo Žiliny, Košíc a Piešťan. Ročne by chceli otvárať jednu až dve prevádzky.
Hovorí, že veľká väčšina surovín sa na Slovensko dodáva priamo z centrály v Nemecku, podobne ako do Rakúska alebo iných krajín. Ceny sú v Bratislave na úrovni nemeckých, čo je 15 až 20 percent pod úrovňou rakúskych cien. Rozhodli sa tak pre nižšiu kúpyschopnosť obyvateľov.
N-Food prevádzkuje reštaurácie Nordsee na Slovensku. Christof Becker, riaditeľ rozvoja v Nordsee AG si pochvaľuje, že T. Voleková pracovala vo vedení firmy vo Viedni, takže môžu stavať na jej skúsenostiach. Nemecká spoločnosť z Bremerhavenu je na trhu už vyše sto rokov, doteraz pôsobila takmer iba v nemecky hovoriacich krajinách.
V roku 2007 sa cez franšízingových partnerov rozhodla expandovať do strednej a východnej Európy, Ruska, Turecka a na stredný Východ. Tento rok by mali otvoriť desať zahraničných prevádzok, napríklad na Malorke, v Česku, v Sofii, Bukurešti, Budapešti, Káhire, či v Dubaji.
Podobné tempo by malo pokračovať aj v ďalších rokoch. „Spoliehame sa na to, že aj keď je kríza a ľudia sa idú iba pozerať do výkladov, vyhladnú a jesť sa musí,“ vysvetľuje Ch. Becker. Ďalšími expanznými cieľmi sú Škandinávia, severné Taliansko, Francúzsko, Poľsko a Rusko. Nordsee chce neskôr expandovať aj do zámorských krajín.
Spoločnosť prevádzkuje vyše štyristo reštaurácií a bufetov, väčšinu z nich v Nemecku. Do roku 1965 sa zaoberala iba obchodom s rybami, vtedy otvorila prvú prevádzku rýchleho občerstvenia. Vlani mala spoločnosť vyše 6 000 zamestnancov a dosiahla obrat 353 miliónov eur. Jej väčšinovým vlastníkom je koncern Heiner Kamps.
Na Slovensku sú jej najväčšími konkurentmi americké siete McDonald´s a KFC, ktoré sú už na trhu dlhšie, prvá spomínaná dokonca už takmer 15 rokov. Sekundujú im české a slovenské siete, ako napríklad Papa Chicken alebo Santa Fe. Viacero silných sietí ako Burger King však na Slovensku zatiaľ chýba.
Ilustračné foto - Flickr