V Európe sú aktuálne rozostavané nákupné centrá na ploche o polovicu väčšej ako vlani. Podľa poradenskej spoločnosti CBRE dosahuje až 11,9 milióna štvorcových metrov v porovnaní s vlaňajšími 7,2 milióna.
Podobne ako vlani vyrastá najviac nákupných centier v Turecku a Rusku, ktoré profitujú z rýchleho ekonomického rastu a stále nedostatočne nasýteného trhu.
Len v Istanbule je ich 37, vrátane obrovských projektov Axis Eyüp AVM s prenajímateľnou plochou 150-tisíc štvorcových metrov a Yeni Istanbul s plochou takmer 138-tisíc m2. Celkovo v Turecku pribudne 3,7 milióna štvorcov obchodov v nákupných centrách.
V Rusku sa pracuje na nákupných centrách s plochou 2,88 milióna štvorcových metrov. Z toho takmer polovica pripadá na metropolu Moskva.
Buyaka Istanbul Zdroj: Buyaka Istanbul
Ďalšie dva rýchlo rastúce trhy sú Ukrajina, kde aktuálne rozostavaných 790-tisíc m2 predstavuje 38 percent súčasnej plochy v prevádzke, a Poľsko (750-tisíc).
CBRE vyčíslila podiel rozvíjajúcich sa trhov východnej Európy na celkovej ploche nákupných centier, ktoré sa na kontinente otvoria v priebehu najbližších troch rokov, na 74 percent.
„Rýchly rast vývoja nových nákupných centier v rozvíjajúcich sa krajinách pripisujeme rastúcej strednej triede, urbanizácii veľkých miest a dopytu zákazníkov po kvalitnejšom obchode. Obchodníci súťažia o to, kto získa z týchto nových možností,“ hodnotí Neville Moss, šéf prieskumu obchodu pre región Európy, Stredného východu a Afriky.
Upozornil aj na výrazný trend modernizácie fungujúcich nákupných centier, ktoré chcú zlepšiť mix obchodov alebo zatraktívniť sa pre zákazníkov.
V západnej Európe je najviac rozostavanej nákupnej plochy v Taliansku, Francúzsku a Španielsku. V prvej z nich je síce rozostavaných vyše 665-tisíc m2, dokončovanie sa však spomaľuje a v prvom polroku tohto roka nebolo otvorené žiadne nové nákupné centrum.
Vlani bolo v Európe otvorených sto nákupných centier na ploche 3,44 milióna štvorcových metrov, najviac v Španielsku a Turecku. Takmer desatinu tvorili rozšírenia existujúcich centier.
Tento rok by mohol priniesť podobné čísla, keďže doteraz bolo odovzdaných 1,5 milióna m2, z toho 60 percent v Turecku. Podobne ako vlani bola desatina rozšírení.
Celosvetovo bolo vlani podľa CBRE rozostavaných 32 miliónov štvorcových metrov nákupných centier, o 15 percent viac ako rok predtým. Až polovica z toho pripadala na Čínu, ktorá obsadila aj prvé štyri priečky najaktívnejších trhov. Na piatom mieste bol Istanbul a siedmy St. Peterburg.
Ďalšie aktívne trhy boli Abu Dabí, Bangkok, Mexico City, Hanoj, Kuala Lumpur a Moskva. Zo zrelších západných trhov bol najaktívnejší austrálsky Melbourne.