Na novej ploche nákupných centier, ktoré vlani pribudli v Európe, sa stredná a východná časť kontinentu podieľala až 65 percentami. Tento rok by podiel regiónu na ploche novootvorených nákupných centier mal dosiahnuť až 70 percent, uvádza poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. Nástup regiónu neťahajú stredoeurópski členovia Európskej únie vrátane Slovenska, ale Rusko, Turecko či Ukrajina.

Len v samotnom Rusku by mali v tomto a budúcom roku otvoriť 2,4 milióna štvorcových metrov nákupných centier, čo je 22 percent z celkovej novej plochy v Európe v tomto období. Aj vďaka tomu Rusko predbehne Veľkú Britániu na druhom mieste rebríčka európskych krajín podľa prenajímateľnej plochy nákupných centier. Prvé je k začiatku tohto roka Francúzsko so 16,95 milióna m2, V. Británia má 16,48 milióna a Rusko 16,476 milióna. Celkovú plochu v Európe odhaduje Cushman & Wakefield na 148 miliónov štvorcových metrov.

V Európe vlani podľa správy poradenskej spoločnosti o trhu nákupných centier celkovo pribudlo 5,7 milióna štvorcových metrov prenajímateľnej plochy. Výsledné číslo tak výrazne zaostalo za predpokladanými 6,9 miliónmi štvorcov. Dôvodom je meškanie viacerých projektov práve najmä vo východoeurópskych krajinách. Ich otvorenie sa presunulo na tento rok, vďaka čomu sa predpokladá až 7 miliónov m2 novej plochy. Z 215 plánovaných nových nákupných centier je 147 na východe. Na rok 2014 je zatiaľ vo výhľade otvorenie 119 nových a 45 rozšírených nákupných centier na ploche 3,7 milióna m2.

Nákupné centrá – nájomné a výnosy
Krajina Nájomné (€/m2/rok) Prime Yield (%)
V. Británia 1 440 – 2 000 5,25 – 6,50
Francúzsko 1 400 – 2 000 5,00 – 5,75
Nemecko 1 250 – 1 680 4,80 – 5,80
Írsko 1 100 – 1 800 7,75 – 8,25
Rusko 870 – 2 500 9,25 – 9,75
Fínsko 850 – 1 550 5,00 – 6,25
Belgicko 850 – 1 400 5,35 – 6,00
Nórsko 835 – 1 130 5,25 – 5,75
Rakúsko 800 – 1 350 6,00 – 6,75
Česko 800 – 1 200 6,00 – 6,75
Maďarsko 600 – 900 7,00 – 8,00
Slovensko 585 – 720 7,25 – 8,00
Poľsko 550 – 1 000 6,00 – 6,50
Prameň – Cushman & Wakefield

Druhý najväčší podiel na novej ploche bude mať Turecko, kde sa očakáva do konca budúceho roka 1,5 milióna m2 nových centier, z toho viac ako polovica v Istanbule. Nákupné možnosti v krajine sa tak rozrastú o 23 percent oproti súčasnému stavu. Ešte výraznejší nárast, až o 35 percent zaznamená Ukrajina, v celkových číslach ide o 1,1 milióna štvorcových metrov. Dvojciferný nárast zaznamenajú aj Chorvátsko, Bosna a Hercegovina a Bulharsko. Lídrom v západnej Európe má byť Francúzsko s 1,4 milióna štvorcov, väčšina z nich by mala začať slúžiť v budúcom roku.

Minuloročný prírastok sa výraznejšie sústredil do druhej polovice roka, keď pribudlo 3,4 milióna m2 oproti 2,3 milióna v prvom polroku. Tretina z toho je v Rusku, o ďalšiu pätinu sa postarali Ukrajina a Španielsko. Zo stovky nových nákupných centier otvorených v druhom polroku bolo 66 v strednej a východnej Európe. Okrem toho sa rozšírilo 59 nákupných centier, z toho 47 v západnej Európe.

Tieto čísla dokumentujú trend otvárania nových centier v menej nasýtených východných krajinách a renováciu či rozširovanie starších centier na zrelších západných trhoch. Podiel renovácií a rozširovania dosiahol vlani v západnej Európe 35 percent celkovej novej plochy, v strednej a východnej 8,5 percenta. Aj najväčšie nové nákupné centrum je na východe, Marmara Park v Istanbule priniesol 100-tisíc m2 obchodov. Najväčie rozšírenie otvorili vlani v španielskej Zaragoze, Puerta Valencia 2 má vyše 123-tisíc štvorcov.

Vôbec žiadna nová plocha v nákupných centrách vlani nepribudla v Grécku, Írsku, Portugalsku, Litve, Maďarsku či Luxembursku. Na Slovensku a v Česku to boli len desiatky tisíc štvorcových metrov. Slovenský prírastok potiahlo otvorenie Centrálu a rozšírenia Avionu v Bratislave.

Európske nákupné centrá ťahá východ

Titulná foto – Mipim (Marmara Park Istanbul)

Graf – Cushman & Wakefield