V rozhovore sa dočítate

  • prečo sa modernizácia električkových tratí tak vlečie
  • či už developeri pochopili, že pri projektoch potrebujú aj koľaje a nielen autá
  • koľko nových železničných zastávok v Bratislave pribudne a bude medzi nimi aj Filiálka
  • či budú vyhradené pruhy pre MHD dočasné alebo trvalé
  • ako prebiehajú rokovania o spoločnej parkovacej politike

V električkách vidieť spot, kde primátor Matúš Vallo apeluje na Bratislavčanov, aby presadli z áut do MHD, lebo dopravu čakajú ťažké časy. Ako jazdíte do práce vy?

Keďže bývam v Petržalke, mám priamu autobusovú linku do centra. V lete chodím na bicykli.

Nedávno sa začali búrať torzá metra v Petržalke. Ustúpi električkovým tratiam. Kedy sa ľudia budú môcť zviezť električkou aj po Janíkov dvor na konci Petržalky?

Harmonogram je nastavený tak, že do roku 2023 musí byť druhá časť električkovej trate do Petržalky dokončená. Stavbe však predchádza proces povoľovania, kde sme teraz. Sme vo fáze získavania územného rozhodnutia, ale boli podané odvolania, ktoré sú na okresnom úrade. Keď sa toto vyrieši, ideme pripraviť stavebné povolenie.

Kto dal námietky?

Jedna fyzická osoba, jedna firma a jedno občianske združenie, čo nás zdržiava.

Pri električkovej trati v Petržalke sa vo veľkom stavia. Priťahujú koľaje developerov?

Pri dokončenom kúsku trate je skutočne stavebný boom. Z tohto pohľadu je dostupná a atraktívna MHD predpokladom, že sa tam začne stavať. Toto územie sa stáva zaujímavým aj pre obyvateľov.

Modernizácia a predlženie električkových radiál

Najďalej je modernizácia dúbravsko-karloveskej radiály, kde už je známy aj víťaz tendra: TSS Grade spolu s firmami Metrostav a Swietelsky-Slovakia. Bude už podpísaná zmluva a začne sa v tomto roku stavať?

Projekt je na posúdení na Úrade pre verejne obstarávanie. Kým nerozhodne, nemôžem jednoznačne potvrdiť, kedy sa začne stavať. Pripravujeme sa na stavbu ešte tento rok.

Postupne sa majú zmodernizovať aj ružinovská či vajnorská radiála. Bude sa ružinovská radiála projektovať s prepojením na železničnú trať pri Vrakuni cez integrovaný terminál?

Kratochvílová: Električka pred Euroveou? Rokujeme, hovoríme o celom území Nív

Tatiana Kratochvílová Zdroj: Miroslava Spodniaková

My o tom uvažujeme, ale súvisí to s tým, ako bude riešená železnica. Napojenie električky na železnicu v tomto bode je zmysluplné. Na obe radiály sa ide pripravovať projektová dokumentácia.

Budú stačiť štyri roky vášho úradovania na dokončenie týchto projektov?

Čo sa týka samotnej realizácie stavieb, tie sú jednoduchšou časťou procesu. Zložitý a zdĺhavý je proces prípravy projektov, verejného obstarávania, možných odvolaní. Netrúfam si odhadnúť, ako dlho to môže trvať.

Môžu sa pri nových či zmodernizovaných elekričkových tratiach zároveň budovať aj cyklocesty?

Z hľadiska udržateľnej dopravy sa snažíme zabezpečiť všetky druhy dopravy, ktoré sa v dopravnom priestore môžu vyskytnúť. Zvažujeme aj priestory pre peších, chodníky, priechody pre chodcov, ale aj cyklistickú dopravu.

Takže to bude od prípadu k prípadu rôzne?

Limitom je dopravný priestor. Ak ideme do zastavaného priestoru, kde sa komunikácie nedajú rozšíriť, tam to bude ťažšie.

K čomu má smerovať modernizácia električkových tratí? K vyššej rýchlosti či komfortu cestovania?

Rýchlosť sa môže zvýšiť nielen kvalitnejšou traťou, ale aj preferenciou električky v križovatkách. To znamená, že doprava z konca Dúbravky do centra sa skráti o niekoľko minút. Potom môže byť aj menej električiek, čím sa ušetria náklady. Záleží aj na výprave vozidiel a na komforte pre cestujúcich. Naším cieľom je práve takýmito opatreniami zvýšiť podiel hromadnej dopravy voči individuálnej automobilovej doprave.

Električky majú dosť hustú sieť zastávok. Nebudú sa prerieďovať, aby sa zrýchlila cesta?

Z hľadiska atraktivity MHD je potrebné, aby boli zastávky dostupné, inak ľudia nepresadnú z áut do električiek. Na druhej strane by nemali byť veľmi nahusto, pretože časté zastávky predlžujú čas cestovania. Treba rozumne, na základe dát určiť, kde zastávky budú.

Spolufinancovanie projektov

V minulosti sa Penta Real Estate vyjadrovala, že je pripravená spolufinancovať predlženie dúbravsko-karloveskej trasy až k jej projektu Bory Home pri Lamači. J&T Real Estate zase sľuboval, že prispeje na električkovú trať, aj keď nedostane na projekt štatút významnej investície. Myslíte si, že developeri si robia len PR, alebo sú ochotní reálne sa podieľať na nákladoch výstavby električky?

Uvažovanie developerov

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa