Hlavné mesto Slovenska má smolu v tom, že štát, železnice, ale aj primátori mali dosť dlho velikášske plány na vyriešenie hustnúcej dopravy. Či už išlo o železničný tunel popod Dunaj, hyperloop alebo plán napojenia na európsky železničný koridor. Všetky tieto plány padli na nedostatku financií, času či striedania sa politikov na radnici bez jasnej vízie, ako riešiť dopravu.

Výsledok je dnes smutný. Upchaté cesty na hlavných ťahoch, plné mosty, autá na chodníkoch aj v uliciach. Pokusy s bicyklovou dopravou v podobe bikesharingu sú zatiaľ v plienkach. Dostať ľudí z áut do MHD je výzva aj pre nového primátora Matúša Valla a jeho tím.

Odborníci, s ktorými sa TREND o budúcnosti dopravy v Bratislave rozprával, sa zhodujú na tom, že v meste treba predovšetkým zrýchliť a predĺžiť električkové trate a viac využiť železničnú dopravu po meste. Osemdesiat kilometrov vlakových tratí nemá stáť ladom.

Električky a modernizácia koľají

Za posledných 30 rokov sa v hlavnom meste vybudovala len jedna dvojkilometrová električková trať zo Starého Mesta do Petržalky. O tom, že nosným dopravným prostriedkom v Bratislave bude električka, sa rozhodlo už v roku 2013 za primátora Milana Ftáčnika. Odvtedy sa veľa pre tento cieľ neurobilo.

Mesto poriadne zaspalo v príprave projektov modernizácie vajnorskej a ružinovskej električkovej radiály. Prípravy sú ešte len v štádiu vypracovania projektovej dokumentácie. Realizácia sa predpokladá až o rok či dva. Najďalej je modernizácia dúbravsko-karloveskej radiály, ktorá by sa mohla začať toto leto.

Modernizácia koľají nemá byť ani tak o zvyšovaní maximálnej rýchlosti električiek. Skôr ide o obnovu trate, aby sa vylúčili zníženia rýchlosti vynútené zlým technickým stavom, ako aj vylepšenie zastávok a zaistenie preferencie električiek na križovatkách.

„To by znížilo ich zbytočné zdržania a zatraktívnilo túto dopravu pred cestovaním osobným autom,“ dodáva analytik INEKO a externý spolupracovník mesta Bratislavy v doprave Ján Kovalčík.

Dlhšie trate

Zatraktívniť električky by mohlo aj predĺženie ich tratí. Plány potiahnuť trať po plánovanú železničnú zastávku na Boroch či trate v Ružinove sú ešte len v štádiu vypracovania technickej štúdie.

Námestníčka primátora Bratislavy Tatiana Kratochvílová, pod ktorú spadá doprava, pre TREND priznáva, že proces prípravy projektov a verejného obstarávania je zložitý a zdĺhavý. Pre možné odvolania dotknutých strán si netrúfa odhadnúť, či dokončia modernizáciu všetkých tratí počas jej funkčného obdobia do roku 2022.

Projekt vybudovania

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa