Kým vlani nepribudlo na Slovensku žiadne nové nákupné centrum, v tomto roku sa očakáva otvorenie až štyroch. Na jeseň majú dve pribudnúť v Banskej Bystrici - Terminal a Point. V novembri otvorí Eperia v Prešove. Navyše v Martine prebieha prestavba starého Prioru na Galeriu Martin a rozširovanie Tulipu. Rozšíria sa aj nákupné možnosti košickej stanice.
„Slovensko očakáva v rokoch 2017 a 2018 rozsiahlu výstavbu a rozširovanie nákupných centier. V roku 2017 to bude v celkovej rozlohe až 56 258 štvorcových metrov, ktoré majú byť tento rok dokončené. Z toho 83 percent pripadá na výstavbu nových nákupných centier,“ vymenúva Katarína Paule, vedúca Retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.
V budúcom roku sa má opäť rozšíriť bratislavský Aupark, ktorý po dokončení dosiahne celkovú nákupnú plochu až 60-tisíc štvorcových metrov. Rozširovať sa bude aj trenčianske Laugarício, ktoré koncom minulého roka zmenilo majiteľa a zvolenská Europa. Koncom budúceho roka alebo začiatkom roku 2019 bude dokončená výstavba nákupného centra Forum v centre Prešova.
V roku 2018 očakáva Cushman & Wakefield dokončenie spolu takmer 46-tisíc štvorcových metrov novej plochy nákupných centier. Z toho viac ako tri štvrtiny budú tvoriť nové nákupné centrá.
Plánované a rozostavané nákupné centrá na Slovensku | ||||
Projekt | Mesto | Typ projektu | Nová prenajímateľná plocha (m2) | Plánované otvorenie |
Stanica Nivy | Bratislava | nové | 70 000 | 2019 |
Forum | Prešov | nové | 30 300 | 2019 |
Eurovea Galleria | Bratislava | rozšírenie | 25 000 | 2019 |
Eperia Shopping Mall | Prešov | nové | 22 000 | 11/2017 |
Terminal Shopping | Banská Bystrica | nové | 13 000 | 9/2017 |
Galeria Martin | Martin | nové | 12 058 | 4q2017 |
Mirage SC | Žilina | rozšírenie | 10 000 | 2019 |
Europa SC | Zvolen | rozšírenie | 8 600 | 2018 |
Tulip Center | Martin | rozšírenie | 8 000 | 2018 |
Laugarício | Trenčín | rozšírenie | 6 000 | 2018 |
The Point | Banská Bystrica | nové | 5 537 | 4q2017 |
Stanica | Košice | rozšírenie | 1 200 | 2017 |
Zdroj: Cushman & Wakefield, developeri |
Stavia sa v celej Európe
Výstavbu nákupných centier v celej Európe v rokoch 2017 – 2018 podržia najmä rozšírenia existujúcich centier. Celková plocha dosiahla na začiatku tohto roka 159,4 milióna štvorcových metrov. Z toho 108,6 milióna bolo v západnej Európe a 50,8 milióna v strednej a východnej Európe.
Kým vlani bolo dokončených 4,5 milióna štvorcových metrov novej plochy nákupných centier, na najbližšie dva roky predpokladá Cushman & Wakefield útlm výstavby. Do konca budúceho roka je plánované dokončenie 6,8 milióna m2, čo je o 26 percent menej, ako sa predpokladalo pre toto obdobie pred rokom.
„V celej Európe sa v budúcnosti očakávajú aktivity spojené s výstavbou, ktoré sa budú zameriavať na lokality s rovnováhou pokiaľ ide o nízku hustotu nákupných centier, vysokú mieru výdavkov zákazníkov, nízkorizikové prostredie a miesta, na ktorých existujúci kapacity, ktoré potrebujú modernizáciu alebo prestavbu,“ opisuje autorka správy o nákupných centrách, analytička Cushman & Wakefield Silvia Jodlowski.
Najrozsiahlejšiu výstavbu má naplánované Turecko s plochou 1,55 milióna štvorcových metrov. Plány sú však otázne pre politické a ekonomické riziká. Podobne je to aj v Rusku, ktoré má naplánovaný objem 1,46 milióna štvorcových metrov.
Z jednotlivých miest majú najviac rozplánovanej výstavby Paríž, Marseille, Helsinki, Madrid a Londýn, v strednej a východnej Európe zas Istanbul, Moskva, Ankara, Varšava a Tallin.
Praha, Budapešť a Bukurešť zaostávajú
„V regióne strednej a východnej Európy viedla silná developerská činnosť v posledných 10 rokoch k výraznému rastu hustoty nákupných centier v mnohých hlavných mestách jednotlivých krajín. Praha, Bukurešť a Budapešť sú výnimky, keďže hustota nákupných centier je pod priemerom miest v regióne,“ hovorí S. Jodlowski.
Developeri sa podľa nej stále viac zameriavajú na príležitosti rýchleho rastu druhostupňových miest ako Krakov a Vroclav v Poľsku. Najväčšie turecké mestá ako Ankara a Istanbul by mali potenciál budúcich miest so živou výstavbou, ale stále tu zostávajú ekonomické a politické riziká, dodáva.
Investície do nákupných centier v regióne vlani klesli medziročne o viac ako 30 percent na 3,8 miliardy eur. Dominantným hráčom bolo Poľsko, kým politickou nestabilitou poznamenané Rusko a Turecko zaznamenali minimum transakcií.