Viacerým českých obchodným centrám tečie do topánok. Šetrenie, ktoré spustila najskôr kríza a neskôr daňové opatrenia českého kabinetu pocítili aj veľké strediská. Niektoré musia o miesto na trhu bojovať, napísal český portál idnes.cz.
„Tržby niektorých rastú, iných klesajú. Na celkovej úrovni sú pravdepodobne blízko nulovej zmeny,“ citoval denník jana Kotrbáčka z poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield. Najzraniteľnejšie sú tie, ktorým sa nedarilo ani v dobrých časoch. Dnes majú problém so zlou lokalitou či skladbou nájomcov.
Ako zaujať zákazníkov riešia aj slovenské nákupné centrá. Na silno obsadenom bratislavskom trhu sa čoskoro bitka o kupujúceho ešte zostrí príchodom Centrálu. Slováci pritom od návštevy obchodného strediska nečakajú len zaujímavú ponuku obchodov. Najviac času v nich trávia zábavou či posedením s priateľmi, zistila štúdia GfK.
V Česku sa naposledy jedno z väčších nákupných stredísk, Olomouc City, dostalo do problémov a nového majiteľa si hľadalo v nedobrovoľnej dražbe. V slovenskom hlavnom meste sa s prázdnymi priestormi potýka Shopping Palace pri Zlatých pieskoch.
Rovnaký problém majú u susedom dlhodobo napríklad pražská Galerie Butovice či Šestka. Nedostatok nájomcov trápi podľa portálu aj Futurum v Brne, Plazu v Liberci či Oazu v Kladne.
Pomôcť „nakopnúť“ problematické centrum by mohli dostatočne kvalitní nájomcovia, ktorí by pritiahli zákazníkov. Do neúspešných centier sa im ale zväčša nechce. Majitelia sa potom musia podieľať na riziku veľkých nájomcov. Obchodník napríklad platí len určité percento z mesačného alebo ročného obratu, nie fixné nájomné. Vlastník centra prípadne zaplatí časť vybavenia predajne.
„Nové centrá dnes nepotrebujú na zabehnutie rok, ale tri roky a viac. To rozdýchajú len veľmi silní hráči,“ uviedol pre portál Martin Machač, zodpovedný za nehnuteľnosti v spoločnosti Foot Locker v strednej Európe.
Ilustračné foto - Flickr