Záujem Čechov o nákupy v outletoch tento rok rýchlo rastie. Veľké outletové centrá, ktoré ponúkajú značkové odevy starších kolekcií s výraznými zľavami, vykázali v prvom polroku tohto roka vyššiu návštevnosť i tržby. V Česku zatiaľ fungujú dva outlety s niekoľkými desiatkami obchodov, stavba ďalšieho sa chystá.

Aj na Slovensku sa pripravujú dva outlety. Konkurenčné projekty vyrastajú blízko seba – D1 Outlet City od developera Ipec Group pri Senci a One Fashion Outlet od Realizu vo Voderadoch. Prvý spomínaný už odštartoval výstavbu, minulý týždeň ohlásil rozšírenie prvej etapy na 10-tisíc m2.

Brány by mal otvoriť budúci rok v marci. One Fashion Outlet naposledy plánoval štart na jeseň tohto roka. Pri prestrelke o značky v závere marca tohto roka sa už termín otvorenia nespomínal. Oba outlety budú súperiť aj s konkurenciou v Rakúsku, Parndorf neďaleko Bratislavy je totiž obľúbený aj Slovákmi.

Česi si outlety obľúbili

Podľa zástupcov českých outletov sa návštevnosť pražského centra Fashion Arena za prvých šesť mesiacov tohto roka zvýšila medziročne o 12 percent. Obrat vzrástol o štvrtinu. Okrem značkového oblečenia vzrástol predaj kozmetiky alebo domácich potrieb. Centrum sa počas letných výpredajov snaží nalákať zákazníkov až na osemdesiatpercentné zľavy.

Do outletového centra Freeport v Hatích u Znojma zavítalo v prvom polroku o tri percentá návštevníkov viac, tržby obchodov narástli o 2,5 percenta. „Najúspešnejším mesiacom bol tento rok máj, kedy návštevnosť vzrástla o 17 percent," uviedol pre ČTK riaditeľ centra Ján Prochazka.

Záujem ľudí o zľavnené značkové tovary rastie napriek zhoršujúcej sa ekonomickej situácii. „Ľudia sa nesnažia šetriť na celkovom nákupe, o čom svedčí fakt, že suma, ktorú jednotlivec v našom centre minie, rastie," povedala marketingová manažérka Fashion Areny Iva Janovská.

Česko, ale aj Slovensko, zatiaľ zaostávajú v outletoch za západnou Európou či Poľskom. Tam sú komplexy so zlacneným značkovým tovarom rozšírenejšie. Na jeseň roku 2014 by v krajine malo byť otvorené ešte len tretie veľké outletové centrum.

Vyrásť by malo v blízkosti Nového Jičína. Designer Outlet Village Moravia má mať v prvej fáze 60 obchodov a predajnú plochu takmer 12-tisíc m2. Výstavba ďalších plánovaných projektov, napríklad pražskej Galeria Moda alebo outletového komplexu u Lokte na 66. kilometri diaľnice D1, nabrali značný časový sklz.

V súčasnosti je v Európe cez 120 centier, najviac vo Francúzsku, Taliansku a Británii. Výrobcovia svetových značiek do nich presúvajú aj neuskutočnené exporty, obchodné vzorky či časť tovaru druhej akosti.

Ilustračné foto - Freeport