Majú peniaze aj chuť nakupovať značkové oblečenie či topánky so zľavami v desiatkach percent. Nemajú však kde. Aj vďaka Nemcom sa najúspešnejším outletom v Európe stal za minulý rok holandský Roermod Designer Outlet v rukách spoločnosti McArthurGlen.
Leží totiž blízko nemeckých hraníc a vábi tamojších zákazníkov, informoval časopis Across sledujúci európske nákupné centrá. Tí nemajú kde uspokojiť záujem o staršie kolekcie či druhotriedne modely za nízke ceny.
Nemecko má totiž v súčasnosti len šesť outletov. Prepočítané na tisíc obyvateľov to predstavuje jeden štvorcový meter predajnej plochy. Pre porovnanie, vo Veľkej Británii je 35 centier so zlacnenými dizajnerskými kúskami, v Taliansku 22 a v Španielsku a Francúzsku zhodne po 16. Znamená to, že na tisíc Britov pripadá 8,4 m2 predajnej plochy, na tisíc Talianov 7,5 m2 a 4,4 resp. 3,6 m2 na tisícku Španielov resp. Francúzov.
„Proces získania licencie pre outlet je v krajine podobný ako pre jadrovú elektráreň,“ vysvetlil položartom šéf konzultačnej spoločnosti ecostra Joachim Will. Keďže regulátor videl v takomto centre väčšiu hrozbu ako v bežných obchodných zónach, pýtal špeciálne provízie. Väčšina schvaľovacích procesov skončila na súde.
V súčasnosti sa však postoj v krajine mení. Jedným z dôvodov je zistenie, že centrá miest „nevymrú“ v dôsledku outletov na perifériách. Tento rok by tak mali v Nemecku odštartovať tri nové lokality so zlacnenými značkami.
V priebehu najbližších desiatich rokov by podľa expertov mohlo v krajine vyrásť okolo 25 nových outletov. Aj s týmito očakávanými prírastkami však budú outlety v Nemecku naďalej predstavovať len omrvinku na scéne obchodov. Klasických nákupných centier je totiž zhruba 560.
Ilustračné foto - Flickr