Cementobetónové vozovky sú v okolitých krajinách vďaka bezpečnosti a nízkym nákladom na údržbu stavané v stovkách až tisícoch kilometrov. Na Slovensku sa však môžeme pochváliť iba štrnástimi kilometrami moderných a kvalitných „betóniek“. Paradoxom zostáva fakt, že cementobetón dokážeme vyrábať z lokálnych surovín. Slovenskí výrobcovia cementu spolu so Zväzom stavebných podnikateľov upozorňujú na to, že zostávame jedným z posledných asfaltových ostrovov v Európe.

Dopravná infraštruktúra predstavuje významný podiel výstavby na Slovensku, ktorá je v krajine tvorená asfaltovou monokultúrou. Napríklad v Nemecku majú až 62 percent diaľnic z cementobetónu, v Rakúsku a Spojenom kráľovstve je to 50 percent, v Českej republike 32 percent a v Poľsku 22 percent. Na Slovensku je to jedno percento, teda šesť kilometrov diaľnic postavených v cementobetóvej technológii.

Reputáciu asfaltového ostrova zachraňuje iba osem kilometrov cementobetónovej okresnej cesty, ktorá už tri roky spája Malacky s Rohožníkom. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba hodnotí tento úsek ako „výnimočnú investíciu“ do jednej z najkvalitnejších okresných ciest na Slovensku „s obrovskou záťažou takmer dva a pol milióna ton nákladu ročne.“

Z údajov Úseku údržby ciest BSK vyplýva, že jediným nákladom na údržbu tejto vozovky, aj napriek obrovskému zaťaženiu nákladnou dopravou, je kosenie trávnych plôch a zimná údržba. Odborníci zároveň dávajú tento úsek za príklad modernej, bezpečnejšej a udržateľnejšej cesty.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa