Návrh výstavby vodnej stavby Ochranná línia Bratislavy – zóna Pribinova ulica v Bratislave vznikol už v novembri 2003. V roku 2009 bola v rámci výstavby komplexu EUROVEA INTERNATIONAL TRADE CENTER BRATISLAVA (ďalej aj EUROVEA 1) vybudovaná definitívna protipovodňová línia komplexu EUROVEA 1 a dočasná ochranná hrádza vedúca od budovy Skladu č. 7 po Pribinovu ulicu.
Hlavným účelom projektu „POLYFUNKČNÝ SÚBOR EUROVEA 2“ je urbanizácia nábrežia Dunaja – územia od Starého mosta po Most Apollo a Pribinovu ulicu.
Najväčšia pozornosť z hľadiska technicko-bezpečnostného dohľadu je v rámci projektu EUROVEA 2 venovaná stavbám a stavebným objektom, ktorých realizácia ovplyvnila jestvujúcu – dočasnú protipovodňovú ochranu tohto úseku, alebo stavbám, ktoré sa priamo týkali výstavby definitívnej protipovodňovej ochrany.
V roku 2017 bol nad vodnou stavbou Ochranná línia Bratislavy – zóna Pribinova ul. v Bratislave, úsek Sklad č. 7 – ochranná hrádza zabezpečený odborný technicko-bezpečnostný dohľad (TBD) u štátnej poverenej organizácie, ktorou je VODOHOSPODÁRSKA VÝSTAVBA, ŠTÁTNY PODNIK. V decembri 2017 bolo vypracované Vyjadrenie o rozsahu TBD počas výstavby EUROVEA 2 a bola vypracovaná prvá Etapová správa o TBD za rok 2016.
Výstavba EUROVEA 2 sa začala sanáciou environmentálnej záťaže v roku 2019, ktorej cieľom bola sanácia environmentálnej záťaže územia, ktorá vznikla v minulosti pôsobením závodov Chemika, Kablo a Apollo (znečistenie podzemnej vody a znečistenie zeminy v dotyku s hladinou podzemných vôd). Popri sanácii environmentálnej záťaže sa riešilo aj vytvorenie podzemnej tesniacej a pažiacej steny (ďalej aj PTaPS), úprava telesa existujúcej dočasnej protipovodňovej hrádze a príprava územia budúcej výstavby s hrubými terénnymi úpravami. Vybudovaním PTaPS pozdĺž telesa dočasnej ochrannej hrádze boli vylepšené technické parametre hrádze a bola zabezpečená nepriepustnosť telesa hrádze od koruny a jej podložie po neogén.
Navrhnutá konštrukcia PTaPS bola vybudovaná pomocou technológie vŕtaných železobetónových pilót, pričom priestor medzi železobetónovými pilótami bol vypažený a zároveň utesnený piliermi realizovanými technológiou tryskovej injektáže. Deformácie PTaPS boli sledované inklinometrickými a geodetickými meraniami.
Z hľadiska TBD bolo dôležité riešenie definitívnej protipovodňovej ochrany Bratislavy v úseku od Skladu č. 7 po jestvujúcu protipovodňovú ochranu Mosta Apollo vybudovanú na Pribinovej ulici.
Celková dĺžka protipovodňovej línie je v tomto úseku 381,75 m. Konštrukcie protipovodňovej ochrany sú trvalé – zabudované a dočasné (mobilné) - demontovateľné.
Mobilné hradenie bude za povodňových stavov montované z komponentov s výškou hradenia od 1,0 m do 1,6 m s celkovou dĺžkou cca 234 m.
V máji 2022 bol protipovodňový múr – základ mobilného hradenia vybudovaný v celom rozsahu. Zo vzdušnej strany bol terén dosypaný zeminou a zhutnený do úrovne drieku múra.
V súlade s Projektom meraní bolo na konštrukcii protipovodňovej ochrany osadených 27 ks výškových pozorovaných bodov, na ktorých bolo v júni 2022 vykonané základné geodetické polohové a výškové meranie.
V rámci stavebných prác bolo potrebné odstrániť časť existujúceho múru protipovodňovej ochrany, ktorý sa nachádzal vedľa cyklochodníka na Prístavnej ulici. Protipovodňový múr je súčasťou Protipovodňovej ochrany Bratislavy a bol odovzdaný do užívania v roku 2010. Protipovodňový múr je v správe a majetku SVP, š. p.
Nová preložka protipovodňového múru bola vybudovaná na veľkopriemerových vystužených pilótach. Priestor medzi pilótami bol utesnený tryskovou injektážou. V podloží bola vybudovaná podzemná tesniaca stena, nezaviazaná do nepriepustného podložia.
Na driek múru boli osadzované prefabrikáty- filigranové konštrukcie, so vzormi. Výška monolitickej koruny múru bola určená na základe návrhovej hladiny pri povodni Q1000 Dunaja.
Do konca roka 2022 boli osadené nivelačné značky na určených dilatačných blokoch preložky protipovodňového múru, na ktorých bolo vykonané základné geodetické zameranie.
Od začiatku výkonu TBD nad vodnou stavbou bolo zamestnancami VV š. p. vykonaných cca 60 kontrolných obhliadok. Počas výstavby neboli zaznamenané závažné nedostatky. Na základe výsledkov meraní a pozorovaní vykonaných v rámci TBD je zrejmé, že Ochranná línia Bratislavy – zóna Pribinova ul. v Bratislave, v úseku Skladu č. 7 –ochranná hrádza je bezpečná a prevádzkyschopná.
Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah článku považuje za prínosný pre čitateľa.