Viedeň stavia superstanicu. Rakúske hlavné mesto by od decembra budúceho roka malo mať prvý raz v histórii aj Hauptbahnhof. Doteraz vlaky z rôznych svetových strán prichádzali na päť rôznych staníc, pomenovaných podľa jednotlivých smerov. Rýchlovlak z letiska napríklad končí na Wien-Mitte v centre mesta.

Jednotlivé stanice boli prepojené iba mestskou dopravou, prípadne rýchlodráhou. Najväčším paradoxom boli stanice Ostbahnhof a Südbahnhof so slepými koľajami v rovnakej lokalite pri viedenskom mestskom okruhu Gürtel. Trate do nich prichádzajú kolmo na seba a cestujúci tak často musel na jednej vystúpiť, pešo prejsť na druhú a tam pokračovať v ceste.

Rakúskym železniciam ÖBB sa podarilo vylobovať, že vo Viedni sa v budúcnosti stretnú až tri plánované vysokorýchlostné vlakové trasy Paríž-Bratislava, Balkán-Nemecko a Poľsko-Taliansko. Majú konkurovať leteckej doprave a ich výstavbu bude z fondov podporovať aj EÚ.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Aby mohli supervlaky cez metropolu Rakúska prechádzať a zastavovať v nej, rozhodli sa železnice a mesto vybudovať na mieste bývalých staníc Ostbahnhof a Südbahnhof celkom novú stanicu. Do nej sa napoja všetky osi a s 420-metrovou dĺžkou nástupísk umožní zastavovanie supervlakov.

Viedeň sa tak môže stať rozhodujúcim dopravným uzlom v strednej Európe a vysnívaným odrazovým mostíkom na Východ kontinentu. Celkovo by si výstavba stanice a priľahlej infraštruktúry mala vyžiadať takmer jednu miliardu eur.

Búranie starých staníc sa po ich uzavretí začalo v decembri 2009. Výstavba sa rozbehla vlani na jar a v súčasnosti sa montuje strecha Hlavnej stanice. Prvé vlaky by v nej mali zastaviť pred Vianocami budúceho roka.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Postup výstavby môžu zvedavci sledovať vďaka drevenej vyhliadkovej veži, ktorá je súčasťou informačného centra Bahnorama na Südtiroler Platz. Výškou 67 metrov je najvyššou drevenou vežou v Európe, má vyhliadkovú plošinu a presklený výťah, ktorým sa za poplatok možno vyviezť a pozorovať stavebný ruch zhora.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Okrem výstavby stanice vzniká aj celá nová štvrť BahnhofsCity s kancelárskym komplexom, obchodmi, bývaním, školami a parkom vrátane dopravného napojenia a parkovania.

Projekt za celkovo štyri miliardy eur sa pripravoval dlhodobo, jeho silnými stránkami sú okrem technickej dômyselnosti aj práca s verejnosťou a ohľad k prírode. Projekt BahnhofsCity zahŕňa zhruba desať rokov výstavby.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Stanica bude päťpodlažná, pričom päť nástupísk s desiatimi koľajami bude na prvom poschodí. Nad nimi iba kovová konštrukcia strechy v tvare zvlnených šípok. Tá sa má stať jednou z dominánt Viedne, prvým dojmom, ktorý si jej návštevník zapamätá pri príchode vlakom.

Na prízemí stanice má byť vestibul s pokladňami, čakárňami a hlavným vchodom z rozľahlého námestia. Prvé podzemné podlažie vyhradili nákupnému centru s vyše sto obchodmi na vyše 20-tisíc m2. Na druhom podzemnom podlaží je naplánované rozsiahle podzemné parkovisko a na treťom už len technické zázemie stanice.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Prevádzkovateľom nákupného centra bude prominentný nájomník – nemecká firma ECE, známa prestavbami staníc na nákupné centrá po celej západnej Európe. Zhruba v rovnakom čase ako vo Viedni otvorí aj svoje prvé – takmer dvakrát väčšie centrum na Slovensku – v projekte Centrál.

Objednávku na realizáciu stavby viedenskej Hlavnej  stanice získalo konzorcium štyroch najväčších rakúskych stavebných firiem Strabag, Alpine Bau, Porr a Pittel+Brausewetter.

Nikto z veľkých zahraničných stavebných hráčov sa o zákazku napokon neuchádzal. Na stavbe v súčasnosti pracuje v priemere zhruba 500 ľudí, počas dokončovania má ich počet stúpnuť na 1500 až 2000 naraz.

Viedeň - stanica za miliardu eur

„Bez toho, aby sme to naplánovali ako novú mestskú štvrť, by sme to nikdy nedokázali,“ hodnotí Karl-Johann Hartig, šéf projektu na strane železničnej spoločnosti ÖBB Infrastruktur AG. „Museli sa za projekt spoločne postaviť železnice, štát a mesto Viedeň.“

Projekt novej stanice mal pôvodne stáť iba 600 mil. eur a prvé vlaky mali na Hauptbahnhofe zastaviť už tento rok. V porovnaní s pôvodnými projektmi sa o niečo znížila aj výška plánovaných vežiakov – sídlo železníc malo mať napríklad vyše sto metrov, po protestoch verejnosti sa redukovalo na zhruba osemdesiat.

Ďalšie informácie o výstavbe novej stanice a o ukážkovej spolupráci mesta, železníc a obyvateľov si prečítajte v aktuálnom TRENDE 38/2011.

Viedeň - stanica za miliardu eur

Viedeň - stanica za miliardu eur

Viedeň - stanica za miliardu eur

Viedeň - stanica za miliardu eur

Viedeň - stanica za miliardu eur

Foto - Maňo Štrauch

Vizualizácie - ÖBB