Približne dvadsaťdva miliárd korún má v prepočte stáť nová hlavná vlaková stanica vo Viedni. Projekt za 600 miliónov eur má byť kompletne dokončený v roku 2012, otvoriť ho však majú už o rok skôr. Ďalšie vyše dve miliardy eur zhltne výstavba infraštruktúry v okolí stanice, kde vyrastú nové byty, kancelárie i obchody.
Celá štvrť, ktorej bude dominovať práve centrálne vlakové nástupisko sa má rozprestierať na celkovo 59 hektároch neďaleko zámku Belvedere pri stanici Südbahnhof a súčasnej zastávke metra a rýchlodráhy Südtiroler Platz na východnom okraji širšieho centra rakúskeho hlavného mesta.
Projekt už schválila dozorná rada Rakúskych spolkových železníc (ÖBB), začiatok prepojenia staníc metra, rýchlodráhy a železnice je naplánovaný na budúci rok, výstavba novej stanice na rok 2009. Mesto Viedeň prisľúbilo prispieť sumou 130 miliónov eur.
Ide o obrovský projekt, ktorý nadobro zmení tvár tejto časti mesta valčíkov. Samotná stanica a s ňou súvisiaca plocha bude mať 40 tisíc štvorcových metrov. Ďalších dvadsaťtisíc štvorcových metrov je vyhradených na nákupné centrum.
Na mieste dnešnej stanice Südbahnhof má však do roku 2015 vzniknúť celá nová štvrť, nazývaná BahnhofsCity, kde sa vybuduje 550 tisíc štvorcových metrov kancelárií a päť tisíc nových bytov.
V novej polyfunkčnej štvrti pribudnú aj školy a ďalšia občianska vybavenosť. Bude mať priame prepojenie so zastávkami metra a rýchlodráhy S-Bahn, ako aj s ústrednou autobusovou stanicou, ktorej výstavba sa pripravuje. Desiatim výškovým budovám bude dominovať stometrová kancelárska budova, v ktorej má sídliť aj ústredie spolkových železníc.
Odporcovia však projektu vyčítajú, že zbrzdí iné pripravované stavebné investície do železničnej infraštruktúry. Podľa ČTK šéf ÖBB Martin Huber pripustil, že sa to môže stať.
Nová stanica má nahradiť duo Südbahnhof a Ostbahnhof, ktoré slúžia cestujúcim dnes. Ide o stanice, ktoré sa označujú ako hlavové. To značí, že sa tam trate končia a medzi týmito dvoma nie je žiadne priame vlakové spojenie. Rakúšania si sľubujú, že nový moderný prejazdný dopravný uzol, ktorý namiesto nich vznikne, sa stane najdôležitejším prestupným bodom v strednej Európe popri viedenskom letisku.
K novej stanici sa majú zbiehať trate zo všetkých smerov. Prvýkrát v histórii tak budú vlaky z juhu, severu, východu i západu prichádzať na jednu stanicu. V súčasnosti má Viedeň spolu päť veľkých vlakových staníc, okrem dvoch spomínaných sú to ešte Westbahnhof, Bahnhof Wien Mitte a Franz-Josefs Bahnhof.
Vizualizácia – ÖBB