Najstarší most v hlavnom meste magistrát rozoberie, po kúskoch prenesie na breh Dunaja a tam opäť zloží. Cieľom bude dostať naň električkovú trať a nové pešie trasy. Bratislava na tento plán ešte musí získať peniaze z eurofondov, informuje denník Sme.
„Most fyzicky dáme dolu, rekonštruovať sa má na nábreží Dunaja, potom ho dáme späť,“ pre denník vysvetľuje primátor Milan Ftáčnik. Najdôležitejšou novou funkciou mosta bude električková trať – jej prepojenie z centra mesta na koniec Petržalky. Magistrát na to potrebuje približne 80 miliónov eur, z čoho 32 má zhltnúť samotná rekonštrukcia mosta.
Mesto aktuálne vybavuje stavebné povolenie, o finančnú podporu z únie plánuje žiadať tento rok na jar. Rekonštrukciu plánujú naštartovať ešte tento rok, najstarší bratislavský most tak načas zmizne z panorámy Dunaja.
Podľa denníka Sme sa už naň nemajú vrátiť autá ani autobusová hromadná doprava, bude slúžiť len pre električku a v prípade potreby pre záchranné vozidlá. Pribudnúť majú aj nové chodníky pre peších a cyklistov po oboch stranách budúceho koľajiska.
Starý most je téma naštartovaná predošlým vedením hlavného mesta na čele s Andrejom Ďurkovským. Pre havarijný stav a hroziaci pád stavby bol v roku 2008 urýchlene pre dopravu uzatvorený. Neskôr na ňom jazdila len MHD a chodili chodci, či cyklisti, čo sa taktiež postupne menilo.
Širokú debatu vyvolalo najmä budúce riešenie mosta, ktoré magistrát predstavil. Historickú stavbu mala nahradiť moderná, po vlne kritiky sa mesto rozhodlo pre internetové hlasovanie, v ktorom vyhral návrh pomenovaný „perforované rebro“. Po ďalšej kritike zo strany laickej i odbornej verejnosti napokon magistrát vyhlásil súťaž, no ani tá nedospela do konca.
Starý most ako perforované rebro (víťazný návrh 2009)
zelený Starý most (návrh v rámci Mestských zásahov 2009)
Na pražskom festivale architektúry Architecture Week 2009 bol prezentovaný aj návrh zeleného mosta s pešou a električkovou dopravou. Vizualizácia vznikla v rámci výstavy a iniciatívy Mestské zásahy.
Po mnohých zmenách plánov, nejasnostiach, kritických i ospravedlňujúcich názoroch a rozporuplných architektonických návrhoch si z témy vystrelil aj portál TRENDreality.sk. Prvého apríla 2009 napísal, že Starý most len natrú a skrášlia muškátmi. Aj čajky prelietavé si mali prísť na svoje.
Foto - Flickr