Poliaci sa obrátili na slovenské a české firmy, aby nahradili čínskych stavbárov pri výstavbe diaľnice A2. Tá by mala byť hotová do otvorenia budúcoročných Majstrovstiev sveta vo futbale v Poľsku a na Ukrajine.
Číňania sa pôvodne zaviazali vybudovať dva úseky, čiže zhruba 50 kilometrov diaľnice za približne 320 miliónov eur, o 40 percent lacnejšie, ako miestne firmy. Keďže však s prácami meškali a neplatili ani poľským dodávateľom, poľská diaľničná spoločnosť od zmluvy s čínskou štátnou stavebnou firmou Covec odstúpila a žiada odškodnenie za takmer 200 mil. eur.
Poliaci na diaľnicu volajú aj slovenské spoločnosti. Generálny riaditeľ košických Inžinierskych stavieb z medzinárodného koncernu Colas Pavol Kováčik priznáva, že sa na nich obrátili. Posudzujú podmienky účasti. V ich silách je zrealizovať výstavbu určitej časti úseku diaľnice.
Prezident Doprastavu Dušan Mráz hovorí, že zatiaľ nevie, že by sa Poliaci na niekoho obrátili, „aby nastúpil na dostavbu diaľnice namiesto Číňanov“. Pochybuje, že by hľadali niekoho „ochotného“. Tak to totiž robili sami Číňania, ktorí dlho hľadali niekoho, kto za nich dva úseky diaľnice A2 postaví.
Najpravdepodobnejšia bude podľa D. Mráza užšia súťaž, do ktorej pozvú firmy, ktoré stavajú susedné úseky, prípadne verejná súťaž. Doprastav v Poľsku stavia diaľnice už niekoľko rokov, sleduje situáciu a je pripravený zúčastniť sa výberového konania.
Aj prezident českého Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš pre časopis Ekonom pripúšťa, že Poliaci už českých stavbárov kontaktovali. Konkrétne by malo ísť o pobočky medzinárodný firiem Skanska a Vinci – Eurovia, ktoré majú stavebné kapacity aj na Slovensku.
V súčasnosti pracujú na Slovensku na veľkých diaľničných stavbách. Eurovia má na jeseň dokončiť výstavbu rýchlocesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom, Skanska zasa pracuje aj na predĺžení R4 od Košíc po maďarské hranice. Obidve skupiny sa uchádzajú aj o tendrované úseky severnej D1 medzi Martinom a Prešovom.
Rozostavanú poľskú diaľnicu treba dokončiť čo najskôr, premiér Donald Tusk preto žiada, aby náhrada za Číňanov nastúpila na stavenisko už do konca júla. Náklady na obidva úseky budú pravdepodobne výrazne vyššie, ako sľubovali Číňania.
Poliaci však hrajú o čas a vtedy ceny nie sú prvoradé. Pridaná hodnota českých alebo slovenských firiem by teda mohla byť vyššia, ako na domácich stavbách.
Ilustračné foto - Peter Kremský