Realitné veľtrhy kríza nepotopí

Stráviť niekoľko dní vo veľtrhovom meste, stretnúť známych, dozvedieť sa, ako ide biznis v bankách, u developerov, v realitných fondoch alebo u architektov. Bujaré večierky do neskorej noci, ranné driemanie v stánku. Realitný veľtrh. Miesto, kde sa peniaze premieňajú na tehly a betón – zatiaľ iba v predstavách hráčov na trhu, rozhodujúce stretnutie alebo dohoda sa však často odohráva práve tu.

Priemysel nehnuteľností má rok rozdelený na niekoľko významných termínov v kalendári. Cannes, Londýn, Mníchov, Dubaj. To sú miesta, kam sa biznismeni zliezajú, aby diskutovali, obchodovali, dohadovali sa a plánovali. Najvýznamnejším miestom na zemi je však pre toto odvetvie francúzske prímorské mesto Cannes.

Globálny realitný veľtrh MIPIM je stredobodom marketingu mnohých firiem, ktoré plánujú ponúknuť svoje budovy finančne dobre založeným záujemcom. Okrem neho usporiadatelia zo spoločnosti Reed Exhibitions pridali aj jesenné výstavy. Mapic sa sústreďuje na obchodné nehnuteľnosti, Mipim Horizons zasa na rozvíjajúce sa trhy, najmä Rusko, Afriku, Blízky a Stredný východ a Južnú Ameriku.

Realitné veľtrhy kríza nepotopí

Ísť či nejsť

Finančná kríza prináša chodeniu na veľtrhy dilemu. Na jednej strane treba šetriť, pretože zisky sú ohrozené. A veľtrhy stoja veľa. Noc v lepšom hoteli v Cannes na Azúrovom pobreží stojí mimo sezóny, v marci alebo v novembri či v decembri, iba niekoľko desiatok eur. V období veľtrhu sa však prudko zvýši, často aj na niekoľko sto eur za noc.

Napriek tomu, ak si návštevník nezarezervuje hotel tri až štyri mesiace vopred, môže byť neskoro. Všetko je beznádejne plné. A tak veľtrhovníci zapĺňajú aj izby v neďalekých letoviskách Antibes, St. Juan alebo v Nice, vzdialenom 30 minút cesty. Do Festivalového paláca sa na niekoľko dní zíde takmer 30-tisíc návštevníkov z celého sveta a takmer celú zimu spiace mestečko filmových hviezd a ich manierov opäť na chvíľu ožije.


Článok je súčasťou prílohy TREND Špeciál Výstavy 2009.
Na 152681>tejto stránke nájdete všetky články prílohy.


Problémom je, že hoci okolo Cannes je obrovské množstvo ubytovacích možností, väčšina je určená na letné využitie pre turistov. Chýba im teda podstatná maličkosť – kúrenie. Hoci začiatkom marca, keď sa veľtrh MIPIM odohráva, už na juhu Francúzska teplota nezriedka vystupuje nad 20 stupňov, v noci more zasa sťahuje teplotu nižšie. Nemožno ich teda využiť.

MIPIM otvorí na jar budúceho roka už svoj 20. ročník. Zaujímavé je, že odštartoval v roku 1990, niekoľko mesiacov po páde železnej opony a otvorení východných trhov. Odvtedy sa datuje aj rozvoj realitného trhu v strednej a vo východnej Európe.

Realitné veľtrhy kríza nepotopí

A spoločnosti z týchto krajín sa v posledných rokoch stali aj najvýznamnejšími vystavovateľmi v celkovo už 17 halách veľtrhu v Cannes. Ruské firmy a mestá sa stali viackrát najsilnejšími sponzormi a kupcami reklamného priestoru veľtrhu – cítiť ich v katalógoch, na kombinézach usporiadateľov i na obrovských reklamných paneloch na vchode Festivalového paláca.

Popri nich sa vlastnými stánkami prezentujú najmä poľské, rumunské, české a bulharské mestá, privatizačné agentúry, regióny i súkromní developeri. Slovenská účasť je v porovnaní s nimi stále skromná. Vlastný stánok má, tradične, iba líder developerov v krajine – HB Reavis Group.

Predstavitelia firmy sa netaja tým, že veľkú časť ich významných obchodov, ako je napríklad predaj polovice Auparku holandskému Rodamcu alebo kancelárskeho centra Apollo I realitnému fondu Hannover Leasing, rozbehli práve na realitných veľtrhoch.

Tento rok sa k HB Reavisu pridala spríbuznená skupina Opera 129709>so svojím megaprojektom Centrop za 10 miliárd eur. Obrovská maketa rozľahlého územia, fešné hostesky, časté pohostenie a lákavé slogany prilákali k nápadnému stánku veľa ľudí.

Opera v spolupráci s partnerom Reform Capital poskytla k projektu všetko, čo sa záujemca o investovanie potrebuje dozvedieť – presné informácie, fakty, štúdie, ba i prednášku renomovaného odborníka Guya Perryho z architektonickej firmy, ktorá už budovala podobný projekt v Poľsku.

Zvyšok developerského neba sa, ako obyčajne, pridal k podobne tradičnému stánku mesta Bratislava. Tento rok sa okrem predstavenia mesta a jeho možností sústredil na projekt umelého 137347>dunajského kanála okolo Petržalky.

Realitné veľtrhy kríza nepotopí

Táto myšlienka síce možno vzrušuje urbanistov a vodákov, v reálnych plánoch magistrátu však zatiaľ nemá príliš pevné miesto. Mesto pre ňu preto hľadá silného finančného partnera, ktorý by ju dokázal nielen uskutočniť, ale najprv presadiť.

Prelomové okamihy

Z celkom iného súdka bol tento rok jesenný realitný veľtrh 114076>Expo Real v Mníchove. Konal sa v čase začatia prudkých otrasov na akciových trhoch, topiacich sa bánk a množstva jóbových zvestí z rôznych odvetví.

Zaujímavý bol pohľad na manažérov, ktorí obstali monitory s najnovšími správami Bloomberg TV alebo N-TV, ktoré do svojej expozície namontovala americká investičná banka Morgan Stanley. Čím viac sa burzové indexy prepadávali a pribúdalo katastrofických správ, tým bledšie boli tváre hráčov na trhu.

Niektorí vystavovatelia, ako krachom 145010>ohrozená banka Hypo Real Estate alebo 149731>realitná spoločnosť Immoeast, sa do svojich expozícií trúsili nesmelo, potom však smelo bránili svoje farby. Napríklad poukazovaním na to, že problémy majú aj iní, len sa to ešte neprevalilo. A čas ukázal, že mali pravdu.

Ďalší, ako luxemburský realitný investor Orco, do Mníchova ani nedorazili. Namiesto prezidenta firmy bonvivána Jeana-Francoisa Otta s neodmysliteľnou cigarou a pohárom vína bolo možné na území vyhradenom pre Orco vidieť iba pohovky a oddychujúcich návštevníkov veľtrhu. Organizátori z neho urobili obývačku.

Ďalší však odvahu aj napriek kríze našli a diskusie zoči-voči negatívnemu vývoju boli viac ako zaujímavé. Témou veľtrhu bola udržateľnosť realitných investícií a organizátori vopred isto ani nevedeli, ako ňou trafia do čierneho. Namiesto zamýšľanej ekologickej udržateľnosti si však prednosť vydobyla ekonomická udržateľnosť.

A odborníci veľmi rýchlo odhalili, že nehnuteľnosti sa počas dobrých časov dostali trochu mimo terča – namiesto na nájomníkov, kupujúcich a obyvateľov sa sústredili na finančných investorov a burzové kurzy. Heslom dňa sa rýchlo stal „návrat k betónovým základom“.

Jednou z najvýznamnejších možností na realitných veľtrhoch je, popri sledovaní konkurencie a stretnutiach s partnermi, práve účasť na mnohých fórach, diskusiách a prednáškach. Odborníci z celého sveta pokladajú za česť predviesť účastníkom veľtrhu svoje vedomosti, analytické schopnosti, ale aj dôvtip a rečnícke umenie.

Na mnohých paneloch je veľmi ťažké nájsť miesto na sedenie a účastníci si možnosť vidieť panelistov naživo zabezpečujú obsadením miest už polhodinku vopred. Napriek tomu, že mimo sály majú možnosť sledovať panel na diskusiách.

Iba pre špičku?

Veľtrhy poskytujú veľkú možnosť informovať sa, zvyšovať svoju odbornosť a sledovať nové trendy. Podobne ako v iných oblastiach marketingu, na Slovensku je aj táto oblasť stále vyhradená iba pre špičku developerov, bankárov, architektov alebo stavbárov. Zvyšok nevidí dôvod zviditeľňovať sa v zahraničí, ale ani na Slovensku.

Jediný pokus o realitnú výstavu v rámci stavebníckeho veľtrhu Coneco zakapáva na detské choroby. Ťažšie časy na trhu azda prinútia viacerých hráčov hľadať východisko aj vo väčšom dôraze na marketing. Veľtrhy, hoci vstupné nie je nízke a doprava s ubytovaním si vyžadujú veľkú mieru organizačného talentu, sú bohatým zdrojom inšpirácie a kontaktov.

Foto - Archív a Mipim.com