Investovanie do nehnuteľností sa v tomto desaťročí stalo obrovským hitom. Ľuďom je blízke vkladať peniaze do niečoho, čo je hmatateľné, pozorovateľné a čo inak virtuálny biznis sprítomňuje. Investor si tak vie veľmi dobre predstaviť, ako jeho peniaze zarábajú. S rastom atraktivity realitných trhov si získali popularitu aj realitné veľtrhy. Tisíce návštevníkov nasávajú vôňu veľkého biznisu, diskutujú o ňom, opájajú sa vizualizáciami pompéznych budov a obrovských komplexov.
V rozpore s predstavou bežného návštevníka autosalónu alebo výstavy stavebníctva nie je realitný veľtrh pre drobných návštevníkov. Neponúkajú sa na ňom byty s výhľadom na hory ani voľné obchodné priestory. Vystavovatelia ponúkajú biznis. Na jednej strane sú developeri so svojimi plánovanými alebo už zrealizovanými projektmi, pre ktoré potrebujú investorov či financujúce banky. Na druhej strane zase finanční hráči hľadajúci vhodné zamestnanie pre svoje peniaze. Len keď sa otáčajú, prinášajú zisk.
- NEPREHLIADNITE:
- 121997>TREND Špeciál - Výstavy 2008
- 11357>Kalendár vybraných veľtrhov a výstav v SR
- 14593>Kalendár vybraných veľtrhov a výstav v ČR
- 12932>Kalendár vybraných veľtrhov a výstav v strednej Európe
Medzi týmito dvoma kameňmi sa pohybujú servisné spoločnosti od poradenských firiem, schopných zrealizovať transakcie na kľúč alebo vypracovať potrebné analýzy. Spektrum dopĺňajú expozície krajín, miest a regiónov, ktoré sa usilujú pritiahnuť investorov na svoje územie, ako aj účtovnícke a právnické firmy.
Dokonalý mix, kde možno nájsť projekt, do ktorého chce investor vložiť peniaze, niekoho, kto mu poradí, či sa to vyplatí, ďalšieho, ktorý mu prefinancuje chýbajúce prostriedky, a tiež tých, čo transakciu zrealizujú po právnej, účtovnej i organizačnej stránke. A napokon inštitúciu, ktorá transakciu poistí, prípadne ďalšiu, čo sa bude starať o jej prevádzku a po zhodnotení ju predá. V nehnuteľnostiach sa točia obrovské peniaze a na službách pri ich realizácii investori nešetria. Kúsok koláča sa preto ujde pre každého.
Dovolenka pri mori
Najvýznamnejší realitný veľtrh v Európe a pravdepodobne aj na svete sa uskutočňuje vo francúzskom stredomorskom dovolenkovom mestečku Cannes. Azúrové pobrežie, čoraz hrejivejšie slnko a prímorská strava tam prilákajú začiatkom marca davy realitných odborníkov. Tento rok ich bolo vyše 26-tisíc, o pätinu viac ako vlani. Okrem výstavných priestorov na rozlohe skoro 25-tisíc m2 sa niektoré expozície nachádzajú aj na jachtách kotviacich pri výstavisku či hoteloch okolo výstaviska. V posledných rokoch spoločnosť Reed MIDEM, ktorá veľtrh organizuje, expanduje aj do Hongkongu, kde koncom novembra usporadúva MIPIM Asia. Okrem toho MAPIC – realitný veľtrh špecializovaný na obchodné nehnuteľnosti, ktorý sa koná v novembri tiež v Cannes – a ďalšie sprievodné akcie.
Realitnými podujatiami s významom pre strednú Európu sú aj októbrový veľtrh Expo Real v Mníchove a menší májový Real Vienna vo Viedni. Do Mníchova prišlo tento rok takmer 24-tisíc návštevníkov a výstavná plocha bola vyše šesťhektárová. Tendencia je tiež stúpajúca. Mníchovská výstava je však logicky výrazne zameraná na Nemecko a okolité krajiny, kde sa trh s nehnuteľnosťami po dlhoročnom spánku prebudil. Obrovské projekty financované verejnými rozpočtami nemeckých miest, spolkových krajín či nadácií možno nájsť na každom rohu.
Na druhej strane sú v Mníchove doma silné finančné inštitúcie, ktorých bojovým poľom je v súčasnosti najmä stredná a východná Európa. Zaujímavé je napríklad, že veľká investičná skupina Hannover Leasing nie je doma v severonemeckom Hannoveri, ale práve v meste piva a bielych klobások. Skupina má svoje aktivity aj na Slovensku. Pred časom odkúpila od HB Reavis Group jeho Apollo Business Center na Prievozskej ulici v Bratislave. V slovenských realitách sa však angažujú aj ďalší – Deutsche Bank či Sachsen- Fonds.
Alpský výhľad
Viedeň je zasa tradičným odrazovým mostíkom do strednej Európy. Ako Francis Lustig, hovorca jedného z najväčších rakúskych realitných investorov v regióne Meinl European Land, s potešením konštatuje pre magazín Gewinn, „ak v mekke finančníctva – v Londýne potrebujú odborníkov na nehnuteľnosti na Východe, obzerajú sa do Viedne“. Z Rakúska pochádzajú aj ďalší silní hráči – Immoeast, CA Immo, Raiffeisen, Immorent, Delta, BigBox a tam sa zoznam zďaleka nekončí.
Na druhej strane v Rumunsku, Poľsku či Rusku vedia, že peniaze na svoje megalomanské projekty možno nájsť práve cez viedenské kaviarne a výstavné haly. Zo spolu 250 subjektov na Real Vienna tak bolo napríklad 60 percent zo zahraničia. Napriek tomu sa celý veľtrh ešte vždy zmestil do jednej haly. S Cannes alebo Mníchovom sa cisárska metropola stále nedá porovnať, s kvitnúcim biznisom v strednej Európe však záujem stúpa a cítiť to. „Čísla sú najlepším dôkazom, že sa nám podarilo zakotviť Real Vienna do veľtrhového kalendára,“ pochvaľuje si Matthias Limbeck, riaditeľ pre nový biznis, SVE a marketing usporiadateľa výstavy Reed Exhibitions Messe Wien.
Záujem spropagovať krajiny, na ktoré sa Viedenčania kedysi pozerali iba cez ostnatý drôt, cítiť aj zo strany organizátorov veľtrhu. Každému z „nových trhov“ je venovaná diskusia, ktorá má pomôcť nadviazať kontakty a poskytnúť veľkým investorom prvé informácie o krajine, do ktorej zamýšľajú vstúpiť.
Jeden okrúhly stôl tento rok venovali aj slovenskému trhu. Auditórium bolo plné. Keď však štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Peter Žiga prešiel z lámanej nemčiny do plynulej slovenčiny a pustil sa do podrobného výkladu, ako Slovensko podporuje investorov investičnými stimulmi, sála sa začala vyprázdňovať. Je to logické, veď realitných hráčov zaujímajú oveľa viac jasné pravidlá a fungujúce servisné inštitúcie ako štátna pomoc.
Slovenská lavička
Slovenské štátne inštitúcie zatiaľ nedoceňujú možnosť predstaviť krajinu aj iným ako priemyselným investorom. Na všetkých troch veľtrhoch ich suplovala expozícia hlavného mesta Bratislavy so svojimi veľkoprojektmi a dlhodobými zámermi. Realitné veľtrhy sú zamerané práve takto. Poskytujú možnosť prvého kontaktu a informácií, ďalšie rokovania nasledujú neskôr a v drvivej väčšine na tvári miesta. Ak však chýba prvý impulz, ťažko možno čakať ďalšie.
Na mníchovskom Expo Reale tak napríklad tento rok nechýbal národný stánok Albánska, Macedónska, Lotyšska či Ukrajiny, zmohli sa naň aj bosnianske mestá Brčko a Mostar. Ani nehovoriac o 50 ruských firmách. Na druhej strane do Bavorska napriek pôvodným zámerom nedorazila expozícia slovenského ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ktorú plánovalo spolu so Zväzom stavebných podnikateľov a agentúrou SARIO. Pre nedostatok financií svoju účasť odrieklo. Organizátori tak namiesto ministerského stánku zriadili na objednanom mieste oddychovú lavičku s dvoma kvetináčmi.
Veľtrhy sú aj trhmi v pravom slova zmysle. Namiesto oštiepkov a zeleniny sa na nich obchoduje s peniazmi v reálnom čase. Zvykom developerských spoločností a investičných fondov je predstaviť svoje nové aktivity a nové úlovky priamo na takomto podujatí, aby na seba pritiahli pozornosť.
Francúzsko-česká spoločnosť Orco napríklad tento rok v Mníchove otvorila svoj nový investičný fond Central and Eastern European Hospitality Fund (CEEHF – Stredo- a východoeurópsky investičný fond pre turistické nehnuteľnosti). Už počas prvého dňa veľtrhu doň zozbierala 100 mil. eur (3,5 mld. Sk). 103630>Šéf Orca Jean-Francois Ott prezradil, že peniaze vložil veľký holandský penzijný fond a americká banka. Fond má za cieľ nazbierať od inštitucionálnych investorov 250 mil. eur.
Finanční investori často prichádzajú na veľtrh so sumou, ktorú majú na investovanie pripravenú. Možnosť prezrieť si množstvo projektov, skonzultovať ich, porovnať a stretnúť sa so všetkými potrebnými partnermi je živnou pôdou nových transakcií. Večerné posedenie pri francúzskom víne alebo nemeckom pive zasa dobrou príležitosťou osláviť úspešný obchod.
Cena za prehľad
Organizátori veľtrhov myslia aj na zatraktívnenie pobytu návštevníkov vo svojom areáli, aby popri chodení po výstavisku a pití kávy s obchodnými partnermi alebo konkurentmi bol takto strávený čas pre nich obohatením. Jednou z ciest sú diskusné fóra a okrúhle stoly. Hojná návštevnosť svedčí o veľkom záujme účastníkov získavať informácie, preniknúť hlbšie do biznisu a spoznávať jeho lídrov. Napokon, toto odvetvie je pomerne mladé, čo špeciálne platí pre strednú Európu. Každý sa má čo učiť.
Veľtrhové spoločnosti však myslia aj na obslužné činnosti. Najmä nemecká a rakúska výstava udivujú kvalitným servisom, dostatkom občerstvenia, sociálnych zariadení a prepracovanou dopravou. V Mníchove napríklad návštevník so vstupenkou získa aj celosieťový lístok na verejnú dopravu počas celého obdobia veľtrhu, samozrejmosťou je bezplatná kyvadlová doprava z výstaviska do najväčších hotelov v okolí. Na konci dňa pred výstaviskami čakajú stovky taxíkov, ktoré tam zjavne nie sú náhodou.
Pravda, služby sa aj očakávajú a vyžadujú. Ceny nie sú nízke. Vstupenka na mníchovský veľtrh stojí od 200 do 315 eur, vo Viedni len o niečo menej. Výrazne viac je to na Azúrovom pobreží, tam dá bežný návštevník za vstupenku od 1 340 do 1 440 eur. To však nie je všetko. Svoje ceny počas veľtrhu MIPIM zvýšia všetky okolité hotely, ktoré tak využívajú náhle prerušenie uhorkovej sezóny.
Napriek vysokým cenám je už pol roka dopredu takmer všade vypredané – mnohí tak bývajú v okolitých mestečkách, v Nice či Monaku. Napriek vysokým cenám a potrebe organizovať svoj pobyt dlho dopredu sú realitné veľtrhy pre túto brandžu jedným zo základných zdrojov informácií. Nejde o makety mrakodrapov či novoplánovaných miest s 350 tisícami obyvateľov na Sibíri, ktoré sú na nich každodennou udalosťou. Ide o to, ukázať sa, vytvoriť imidž, vymeniť si názory, byť na mieste, kde búcha srdce svetového podnikania s nehnuteľnosťami. Môže to byť miesto inšpirácie, ale aj vytriezvenia, kde sa pri pohľade na plány v Dubaji, Rusku alebo Číne aj najväčšie slovenské projekty zdajú iba ako hračky z lega.
Na Slovensku sa zatiaľ realitnému veľtrhu nedarí. Po dvoch ročníkoch so slabým záujmom návštevníkov, ktoré organizovala Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska (NARKS), sa tento rok stal Slov Real Invest súčasťou stavebníckeho veľtrhu Coneco v bratislavskej Inchebe. Ten je však určený skôr pre drobných stavebníkov než pre veľkých hráčov biznisu s nehnuteľnosťami. Ich záujem bol teda veľmi slabý.
Obmedzený a neprehľadný realitný trh na Slovensku zrejme zatiaľ samostatný realitný veľtrh neuživí a spojenie s Conecom nevyzerá najšťastnejšie, hoci sa plánuje aj v budúcom roku. Cestou by azda bolo sústredenie tejto časti výstavy na predaj bytov a horských apartmánov, čo by mohlo zaujať široké masy návštevníkov. Ostatné segmenty realitného biznisu by zasa mohli napríklad dostať svoje miesto na pôde konferencie o nehnuteľnostiach počas trvania veľtrhu.
Ilustračné foto - Peter Kremský