Na začatie rekonštrukcie Hlavnej stanice a jej okolia obyvatelia v Bratislave čakajú už roky. Mesto medzičasom začalo uvažovať, ako by mohlo priestor okolo Hlavnej stanice zrevitalizovať aj samo. Šlo o prípravu na situáciu, že by investor prestavbu do dohodnutého roku 2016 nestihol.

Podľa hlavnej architektky mesta Bratislavy Ingrid Konrad v súčasnosti zisťujú, koľko by mohla úprava a vyčistenie stanice a jej okolia stáť. Podľa nej stanicu treba vyčistiť, upratať treba aj dnes nevyužívané električkové koľajisko. Zmiznúť by mohli aj fólie zo vstupnej haly stanice, ktoré sú tam ešte z čias, keď sa v Bratislave konali hokejové majstrovstvá. Opravu podľa architektky potrebujú aj spevnené plochy, odstrániť treba zhnitý drevený prístrešok nad autobusovým nástupišťom.

"Všetci čakali, že sa slávny - neslávny projekt Predstaničného námestia bude realizovať, ale sama nemám o tom dôkazy, že by sa na niečom začalo a skôr mám pocit, že sa nezačne a my by sme už mali na to definitívne reagovať ako mesto," uviedla I. Konrad. Podľa riaditeľa kancelárie primátora Ľubomíra Andrassy zatiaľ ide len o alternatívu, ktorá by bola reálna v prípade, ak by sa s plánovaným investičným projektom vôbec nezačalo. Zatiaľ však čakajú na kroky investora.

Mesto pritom uvažuje aj o tom, ako opäť vrátiť električku na Hlavnú stanicu aj skôr, ako bude plánovaná prestavba stanice dokončená. Časť električkovej trate od Radlinského po Ministerstvo financií SR opravia za peniaze z eurofondov. Odtiaľ potom mesto plánuje trať na Hlavnú stanicu opraviť v dočasnom variante za svoje peniaze, prispieť by mala na to aj spoločnosť Transprojekt.

O reálnosti projektu v minulosti zapochybovali nielenbratislavskí mestskí poslanci. Vypracovať si preto dali viacero analýz. V posudku, ktorý pre mesto vypracoval Ústav stavebnej ekonomiky, sa napríklad písalo, že ak má investor projekt stihnúť v plánovanom termíne, musí začať stavať už budúci mesiac.

M. Adamová pritom hovorí, že im stačí začať na jeseň, podložené to majú posudkami stavebných firiem. Transprojekt v súčasnosti podáva žiadosti o stavebné povolenia, dve už staromestský Stavebný úrad vydal. M. Adamová dodáva, že začiatok stavebných prác závisí aj od toho, ako sa im stavebné povolenia podarí získať.

Poslanci uvažovali aj nad odstúpením od zmluvy, ktorú s investorom uzavrelo ešte bývalé vedenie mesta na čele s vtedajším primátorom Andrejom Ďurkovským. Podľa analýzy však mesto v súčasnosti od projektu jednostranne odstúpiť nemôže, investor totiž záväzky podľa uzavretej zmluvy plní. Prvú časť kúpnej ceny investor zaplatil a termín odovzdania dokončenej a skolaudovanej stavby ešte nevypršal.

Za rozviazanie zmluvy by sa tak s mestom mohol investor súdiť. "Špekulovať dnes o odstúpení od zmluvy mesto nechce, a to aj preto, že špekulatívne či pocitové vyjadrenia aj niektorých poslancov môžu len zhoršiť vyjednávaciu pozíciu a uviesť mesto do niekoľkomiliónového sporu," reagoval za vedenie mesta Ľ. Andrassy.

Spoločnosť Transprojekt tiež už viackrát tvrdila, že projekt Predstaničného námestia je ich prioritou a nevidia dôvod, prečo by sa nemal uskutočniť. Dôkazom ich záujmu má byť pritom aj fakt, že už na projekte preinvestovali viac ako 16 miliónov eur.

Spoločnosť Transprojekt má pri stanici do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Za plnej prevádzky má tiež postaviť novú železničnú stanicu.

Personálne prepojené firmy pracujú aj na malom projekte Green Cube na Hodžovom námestí, ktorý od posledného avizovaného termínu mešká približne rok. Dôvodom už predošlého omeškania mali byť zmeny dispozícií vnútorných priestorov pre budúcich nájomcov. To je však vysvetlením pre oneskorenie na bratislavské pomery miniatúrneho projektu s plochou 860 m2 už takmer dva roky.