Primátor Matúš Vallo vyhlásil, že mesto bude chcieť peniaze na novú električkovú trať od trojice developerov, ktorí v lokalite investujú – J&T Real Estate, Penta Real Estate a HB Reavis.

Trať spojí Petržalku a Ružinov

Peniaze je zatiaľ ochotný dať iba JTRE, ktorý sám preferoval trať električky v podobe, ako ju schválilo mesto. Pôjde priamo pred obchodné centrum Eurovea, nové SND a cez bulvár Pribinova, ktorý budú lemovať nové administratívne budovy, kancelárie či kongresové centrum. Štvrť Eurovea City, ktorú obslúži električka, je ako celok investíciou JTRE.

„Trasa, ktorú vybralo mesto, je najlepšia z hľadiska prepravnej efektivity, rýchlosti, priestorových a technických možností, vplyvu na križovatky, investičných a prevádzkových nákladov i dĺžky realizácie. Výhodou trasy je najmä fakt, že je na viac ako 90 percent segregovaná,“ povedal výkonný riaditeľ spoločnosti Pavel Pelikán.

JTRE ešte pred rokom mestu navrhovalo nový električkový okruh, ktorý má byť teraz realitou. Trať spojí Petržalku a Ružinov, viesť bude zo Starého mosta okolo Šafárikovho námestia po Pribinovej na Košickú a Miletičovu ulicu. Má zabezpečiť lepšiu dopravnú obsluhu rozvíjajúceho sa downtownu, kde pribudnú desaťtisíce ľudí v kanceláriách. 

Peniaze na električku chce Vallo aj od HB Reavis a Penty, tí s tým nepočítajú

Návrh trate novej električky Zdroj: J&T Real Estate

„Čo sa týka spolufinancovania, stále platí, že na projekt významne prispejeme. Výška príspevkov si vyžiada dohodu všetkých zainteresovaných strán. Myslíme si však, že nová trasa električky by nemala byť len v záujme samosprávy a developerov v území, ale aj v záujme štátu,“ podotkol P. Pelikán.

Ďalší developer zrejme priamo neprispejú

Developer HB Reavis, ktorý na Mlynských nivách stavia novú autobusovú stanicu a v okolí má ďalšie svoje investičné projekty, reagoval, že do rekonštrukcie infraštruktúry na ulici Mlynské nivy, ktorá bola vyše 40 rokov zanedbávaná, ako aj do rekonštrukcie v priľahlom okolí, investuje 40 miliónov eur.

„Okrem spomínaných investícií zaplatíme pri niekoľkých projektoch poplatok za rozvoj, ktorý by mal umožňovať práve investície tohto typu. V kontexte našich investícií v zóne budeme teda aj v tomto prípade hľadať spoločné riešenie pre zvýšenie kvality života v Bratislave,“ povedal generálny riaditeľ HB Reavis pre Slovensko René Popík.

Podotkol, že s navrhovaným riešením novej električkovej trate v zóne Chalupkova, ako aj s celkovou víziou komplexného riešenia dopravy, sa oboznámia. „Sme pripravení na diskusiu s mestom o riešení verejnej mobility v Bratislave.“

Peniaze na električku chce Vallo aj od HB Reavis a Penty, tí s tým nepočítajú

Návrh trate novej električky Zdroj: J&T Real Estate

Penta Investments, ktorej Penta Real Estate stojí za projektom Sky Park, rešpektuje rozhodnutie magistrátu o schválenom variante trasovania budúcej električkovej trate. Developer však podotýka, že už v súčasnosti, v rámci poplatku za rozvoj, prispieva na vyvolané investície v okolí jej projektov aj na dopranú infraštruktúru.

„Vo všeobecnosti sa nevyhýbame diskusii o investíciách nad rámec zákona o poplatku za rozvoj, v prípade električky sme však zatiaľ neboli oslovení a s takouto investíciou v tejto chvíli nepočítame,“ povedal hovorca Penta Investments Gabriel Tóth.

Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.