Vďaka nadpriemernej ekonomickej aktivite rastú aj príjmy slovenských domácností, ktoré tak môžu míňať viac. Svižne stúpajúci dopyt stimuluje obchodníkov k tomu, aby rozširovali siete predajní, čo si vyžaduje budovanie nových distribučných centier.
Keďže celá stredná Európa ich má nedostatok, aj na Slovensku s jeho výrazným logistickým potenciálom budú pribúdať v najbližšom období ďalšie distribučné centrá, aké zriadili napríklad reťazce Tesco či C&A.
Po kanceláriách sklady
Obchodné reťazce predstavujú kľúčovú zložku dopytu po logistických priestoroch v západných krajinách, kde tvoria takmer tretinu. Na Slovensku ich podiel nepredstavuje ani 20 percent. Menej má z krajín EÚ už len Bulharsko. Štúdia realitno-konzulačnej spoločnosti CB Richard Ellis (CBRE) predpokladá, že expanzia obchodu v regióne bude zvyšovať tlak na distribučné areály aj pod Tatrami. Význam retailovej logistiky tak bude výrazne stúpať.
Ako upozorňuje CBRE, logistické priestory v Európe pribúdajú oveľa pomalšie ako obchodné kapacity. Preto možno očakávať ostrý vzostup súťaženia o jednotlivé logistické projekty, v dôsledku čoho sa najskôr začne dvíhať nájomné a dostupnosť logistických priestorov sa stane oveľa dôležitejším faktorom pri budovaní siete obchodných prevádzok.
V strednej Európe potvrdená výmera obchodných centier dosahuje 4,9 milióna m2. Ak sa kalkuluje s priemerným pomerom výmery retailovej logistiky k ploche obchodných centier na úrovni 27 : 100, vyplýva z toho očakávaná požiadavka na 1,3 milióna m2 logistických priestorov vyčlenených len pre maloobchod. To je príležitosť pre investorov i developerov, ktorí sa dosiaľ zameriavali hlavne na kancelársky a rezidenčný segment.
Najväčší domáci maloobchodný reťazec Tesco už dlhšie využíva vhodné podmienky krajiny na lokalizáciu distribučných centier. Od roku 2005 zásobuje svoje prevádzky potravinami z beckovského centra. O rok neskôr k nemu v Senci pridal sklad so zameraním na textil pre celú strednú Európu. Koncom vlaňajška si od spoločnosti ProLogis prenajal 50-tisíc m2 v galantskom logistickom parku, kde sa chystá využiť ešte ďalších 14-tisíc m2.
Výhodou tohto nového skladového parku je blízkosť seneckého aj beckovského skladu, čo firme umožňuje lepšie vyťažovať vozidlá. „Priemyselný tovar zo skladu v Galante môžeme doplniť o textil zo Senca a potraviny z Beckova,“ vysvetľuje riaditeľ distribučného skladu v Galante Michal Ufnár z DHL. „Tento sklad predstavuje pre Tesco jednu z najväčších investícií na Slovensku a v investovaní plánujeme pokračovať,“ naznačuje logistické zámery vedúci distribúcie nepotravinového tovaru pre strednú Európu Tim Allinson.
Poloha kľúčová devíza
Strategická poloha a nižšie náklady na pracovnú silu pritiahli medzinárodnú obchodnú značku C&A na Považie. Na ploche zhruba 20-tisíc m2 tu bude skladovať, kontrolovať, pripravovať na predaj a distribuovať tovar do 80 obchodných prevádzok na Slovensku, v ČR, Maďarsku a v Poľsku. „Poloha v Novom Meste nad Váhom je najcentrálnejšia v rámci našej stredoeurópskej siete,“ potvrdzuje TRENDU dôvody jej situovania práve na Považí hovorca spoločnosti Herbert Asamer.
Z reťazca logistických činností C&A outsourcuje dve aktivity. Finálne balenie tovaru a jeho dopravu z distribučného centra do jednotlivých obchodov zabezpečujú externí špecialisti. „Naša spoločnosť má bohaté skúsenosti v logistike. Vieme, čo a kde umiestniť. Takže všetky ostatné činnosti si dokážeme zabezpečiť v rámci firmy,“ dodáva H. Asamer.
V dôsledku globalizácie už neplatí, že dodávateľský reťazec sa začína vždy v domácej továrni. V súčasnosti tovar precestuje nezriedka aj tisícky kilometrov. Preprava a zásobovanie sa pre obchodníkov stali významnými výdavkovými položkami, no zároveň aj kľúčom k úspechu, ako docieliť spokojnosť zákazníka. Dostať správny tovar v správnom množstve do správneho obchodu v správnom čase pri čo najnižších nákladoch – práve to je výzva pre logistické útvary v každej obchodnej spoločnosti.
Často sa meniace trendy v obchode dostávajú výrobu a distribúciu tovarov pod časový tlak. Ako napríklad v odevnom priemysle. Zatiaľ čo sa niektoré základné položky objednávajú vo veľkých množ- Predpokladaný nárast výmery obchodných a logistických centier (%, 2007 – 2010) PRAMEŇ: CBRE stvách aj pol roka vopred, najnovšie módne doplnky sa musia dopraviť do obchodov za niekoľko dní. Švédsky módny reťazec H&M začal nedávno používať koncept takzvaného regionálneho zoskupovania. V praxi to znamená, že tovary sa doručujú a distribujú do jedného centra pre viacero krajín, nie na každý trh jednotlivo ako doteraz. Až v centrálnom sklade sa tovar rozdeľuje podľa dopytu v jednotlivých štátoch.
Vyšehradský pupok
Novým trendom, na ktorý naskočili väčší hráči, je presúvanie prepravy na železnice, najmä pri doprave na väčšie vzdialenosti. K takým patrí aj C&A, ktorá distribúciu z centrálneho skladu v západnom Nemecku do pripravovaného distribučného centra v Novom Meste nad Váhom bude zabezpečovať po koľajniciach. Železnicu využíva aj pri preprave tovaru z rakúskeho distribučného centra v Enns pri Linzi do niektorých obchodov.
V rámci strednej Európy však vo väčšej miere o tejto prepravnej ceste neuvažuje. „Preskúmali sme tieto možnosti, no pre časovú náročnosť a vysoké náklady pre nás momentálne neexistuje alternatíva k cestnej doprave. Dúfame, že zlepšenie infraštruktúry to umožní v budúcnosti,“ objasňuje H. Asamer.
Dopyt po logistických plochách by mali ťahať medzinárodní obchodníci zásobujúci lokálny trh, takzvaní 3PL (third-party logistic) hráči vytvárajúci globálne logistické siete a miestni výrobcovia, ktorí budujú vlastné odbytové kapacity. Prvé dve kategórie sa často prekrývajú, keďže obchodníci zvyknú presúvať logistické operácie na špecialistov, ktorí majú podstatne sofistikovanejšie požiadavky na nehnuteľnosti. Tí získavajú budovy (častejšie do prenájmu než kúpou) nie na využívanie jednotlivých skladov, ale skôr na budovanie celej siete.
Retailové logistické priestory sa koncentrujú viac v oblastiach s výhodnými nákladmi na pracovnú silu a cenami pozemkov a s dostatočnou infraštruktúrou na obslúženie širšieho regiónu. Na takéto centrá sa dostane vo fáze, keď obchodná spoločnosť úspešne vytvorí sieť prevádzok v regióne a začne sa zameriavať na efektívnosť a nákladovosť svojich operácií.
V strednej Európe väčšina reťazcov umiestňuje centrálny distribučný sklad v jednej z krajín. Slovensko je v tomto ukážkovým príkladom vďaka strategickej polohe a nižším cenám pozemkov i práce ako v Budapešti či Viedni. Okrem Tesca a C&A tu už situovali centrály aj Takko či Deichmann, a to nielen pre domáci trh, ale aj ČR, Maďarsko a Rakúsko.
Foto na titulke - Vlado Benko
Foto - Profimedia.cz