Kompletná prestavba a sprevádzkovanie nového Starého mosta v Bratislave sa o niečo priblížilo realizácii. Po niekoľkých rokoch plánov a zmien pohľadov dostali štátne orgány na posúdenie vplyvov na životné prostredie pozmenenú podobu projektu. Tá bola potrebná najmä z dôvodu získania eurofondov na prestavbu.

Pôvodné návrhy počítali s vytvorením modernej podoby a kvôli udržaniu čo najnižších nákladov zachovaním nevýhod mosta v podobe úzkeho plavebného koridoru i otáznej životnosti. Bratislava medzičasom získala na prestavbu financie z Európskej únie, vďaka ktorým však treba na moste zabezpečiť premávku takzvaného tram-train, čo si vyžiada aj zväčšeniu rozchodu koľají.

„Koncepcia Starého mosta vznikla za predpokladu, že dopravným prvkom na moste bude iba električka. Umiestnením na most aj vozidla „tram-train“ sa zvýšilo náhodilé pohyblivé zaťaženie mosta,“ informuje investor, spoločnosť Metro Bratislava, a.s. Preto bude potrebná nová konštrukcia.

„Nový“ Starý most sa blíži k realite

Životnosť mosta pri navrhovanej prestavbe má dosiahnuť 100 až 150 rokov oproti predpokladaným trom desiatkam v pôvodnom návrhu. Okrem toho odstráni riziko, že stará konštrukcia nebude vyhovovať, rozšíri plavebnú šírku na Dunaji a most umiestni vyššie než doteraz.

Okrem toho bude podľa investora potrebné „zabezpečiť, aby „dizajn“ mosta, napriek náročnejším technickým parametrom zohľadňoval „nostalgický vzťah“ obyvateľov Bratislavy k pôvodnému Starému mostu.“

Budúca podoba mosta je dlho diskutovanou témou, ktorá aktuálne skončila na zachovaní historického vzhľadu. Bývalý primátor Andrej Ďurkovský ešte v roku 2008 naštartoval diskusiu o budúcnosti mosta zverejnením niekoľkých návrhov. O nich mali možnosť hlasovať priamo obyvatelia.

Prečítajte si, ako budú peší na Starom moste rúčkovať po zábradlí. Prvý apríl.

Vizualizácia - Metro Bratislava