Kompletná prestavba a sprevádzkovanie „nového“ Starého mosta v Bratislave sa o niečo priblížilo realizácii. Po niekoľkých rokoch plánov a zmien pohľadov dostali štátne orgány na posúdenie vplyvov na životné prostredie pozmenenú podobu projektu. Tá bola potrebná najmä z dôvodu získania eurofondov na prestavbu.
Pôvodné návrhy počítali s vytvorením modernej podoby a kvôli udržaniu čo najnižších nákladov zachovaním nevýhod mosta v podobe úzkeho plavebného koridoru i otáznej životnosti. Bratislava medzičasom získala na prestavbu financie z Európskej únie, vďaka ktorým však treba na moste zabezpečiť premávku takzvaného tram-train, čo si vyžiada aj zväčšeniu rozchodu koľají.
„Koncepcia Starého mosta vznikla za predpokladu, že dopravným prvkom na moste bude iba električka. Umiestnením na most aj vozidla „tram-train“ sa zvýšilo náhodilé pohyblivé zaťaženie mosta,“ informuje investor, spoločnosť Metro Bratislava, a.s. Preto bude potrebná nová konštrukcia.
Životnosť mosta pri navrhovanej prestavbe má dosiahnuť 100 až 150 rokov oproti predpokladaným trom desiatkam v pôvodnom návrhu. Okrem toho odstráni riziko, že stará konštrukcia nebude vyhovovať, rozšíri plavebnú šírku na Dunaji a most umiestni vyššie než doteraz.
Okrem toho bude podľa investora potrebné „zabezpečiť, aby „dizajn“ mosta, napriek náročnejším technickým parametrom zohľadňoval „nostalgický vzťah“ obyvateľov Bratislavy k pôvodnému Starému mostu.“
Budúca podoba mosta je dlho diskutovanou témou, ktorá aktuálne skončila na zachovaní historického vzhľadu. Bývalý primátor Andrej Ďurkovský ešte v roku 2008 naštartoval diskusiu o budúcnosti mosta zverejnením niekoľkých návrhov. O nich mali možnosť hlasovať priamo obyvatelia.
Prečítajte si, ako budú peší na Starom moste rúčkovať po zábradlí. Prvý apríl.
Vizualizácia - Metro Bratislava