Vo štvrtok v rámci Týždňa mobility v Brne uzavreli priestor pred hlavnou železničnou stanicou pre automobilovú dopravu.

Chaotické riešenie predstaničného priestoru s električkovým prestupným uzlom natlačeným na hranici starého mesta je jedným z argumentov diskutovaného presunu hlavnej stanice. Podľa ankiet a mentálnych máp je priestor miestom, za ktoré sa obyvatelia Brna v súčasnosti najviac hanbia. Cieľom akcie Hlavas bez áut bolo poukázať na nedostatky ale aj potenciál Nádražní ulice.

„Veľa ľudí si nevie predstaviť, ako by mestské verejné priestory mohli vyzerať. Preto robíme na jeden deň takéto živé vizualizácie, aby si to mohli vyskúšať,“ hovorí Jakub Kořínek, dramaturg projektu Mestské zásahy.

Hlavas bez áut. Priestor pred stanicou v Brne patril na deň chodcom

Pred hlavnou stanicou v Brne vylúčili dopravu, na ceste sa dalo posedieť Zdroj: Lívia Gažová

Bežne frekventovanú ulicu zaplnili odpočinkové zóny, obyvatelila Brna sa mohli dozvedieť viac o pláne udržateľnej mestskej mobility, alternatívnej doprave či prispieť do prieskumu Kancelárie stratégieCelú akciu zaštítilo mesto, zorganizovalo napríklad aj odklon dopravy.

Hlavas bez áut. Priestor pred stanicou v Brne patril na deň chodcom

Pred hlavnou stanicou sa ľudia mohli zapojiť do prieskumu Zdroj: Lívia Gažová

Hlavas bez áut. Priestor pred stanicou v Brne patril na deň chodcom

Pred hlavnou stanicou v Brne vylúčili dopravu, magistrát zbieral podnety od občanov Zdroj: Lívia Gažová

Vyťažený prestupný uzol, ktorým denne podľa odhadov prejde až 100 000 ľudí, sa vďaka iniciatíve Dopravného podniku, Odboru dopravy mesta Brna a dopravných aktivistov stal aspoň na deň priateľským pre peších. Akcia bola súčasťou projektu Mestské zásahy, ktorý zbieral návrhy na riešenie problémových miest v meste. Radnica sa zaviazala niektoré uskutočniť a uzávierka pred hlavnou stanicou je prvým z nich.

Zákaz sa dotkol aj autobusov RegioJet, ktoré museli zvoliť obchádzku. Osobné autá odkláňali policajti, výnimku dostali len električky a autobusy hromadnej dopravy. Stovky chodcov, ktorí sa pred stanicou zdržujú, mohli počas uzavretia prechádzať po celej šírke cesty.

Hlavas bez áut. Priestor pred stanicou v Brne patril na deň chodcom

Pred hlavnou stanicou v Brne vylúčili dopravu Zdroj: Lívia Gažová

Podľa plánu malo z predstaničného priestoru zmiznúť aj zábradlie, aby bol pohyb chodcov ešte jednoduchší. Napriek tomu, že je demontovateľné, sa zámer nenaplnil a konštrukcia ostala na mieste.

Na uliciach, kadiaľ autá staničný priestor obchádzali, merali zamestnanci Dopravného podniku dosah uzávierky. Ak sa nepreukážu vážne nedostatky,  zmeny môžu byť trvalé.

Náhle uzavretie ulice malo aj odporcov. Spolok Brno autem vo svojom stánku spustil petičnú akciu s cieľom hájiť záujmy „všetkých obyvateľov, vrátane motoristov". Štvrtková uzávierka bola podľa nich nedostatočne propagovaná a spôsobila zbytočný chaos. Odklon áut od hlavnej stanice pokladá iniciatíva za zlý nápad – okrem toho, že je to obľúbená skratka, sa cesta využíva na zásobovanie a nachádza sa tu aj pošta.

„Prekáža nám, že magistrát ulicu uzavrel bez toho, aby sa celým problémom zaoberal do hĺbky. Zároveň nezvládli komunikáciu,“ sťažuje sa zástupca združenia. O probléme by sa podľa neho malo viac diskutovať a mala by sa vypracovať odborná štúdia uskutočniteľnosti. „Privítali by sme zvýšenie bezpečnosti a takú reguláciu dopravy, ktorá neobmedzí motoristov a súčasne neohrozí chodcov,“ dodal.

Hlavas bez áut. Priestor pred stanicou v Brne patril na deň chodcom

Pred hlavnou stanicou v Brne vylúčili dopravu, niektorí boli proti Zdroj: Lívia Gažová

Zástancovia však argumentujú, že všetky druhy dopravy aj parkovanie sa na miesto nezmestia, a kedže predstaničný priestor nie je hlavnou dopravnou tepnou Brna, jeho uzávierka by nemala spôsobovať problémy. „Mohol by tu vzniknúť život ako na normálnom námestí,“ dodáva organizátor Mestských zásahov J. Kořínek.

Podľa bývalého vedenia mesta zo združenia Brno+ má byť akcia pred stanicou nepriamou kampaňou Strany zelených a hnutia Žít Brno pred komunálnymi voľbami. J. Kořínek to však odmieta: „S návrhom na odklonenie automobilovej dopravy prišiel Jan Žák, akademik, ktorý spolu s iniciatívou Živé město zaslal svoj nápad nám. Nejde o žiadnu politickú agendu,“ povedal pre portál idnes.

Okrem aktivít pred stanicou v Brne realizujú aj ďalšie mestské zásahy. Do konca októbra sa uskutočnia experimenty na viacerých miestach, v pláne je festival na brehu rieky Svitava s koncertami, kinom a prehliadkami alebo posledná rozlúčka s priemyselným areálom Vlněna. Jedným z nápadov bol aj špeciálny metrobus, expresná autobusová linka, ktorá by časovo mohla konkurovať autám či špeciálna zastávka električky pri Moravskej galérii.