Najnovšia štvrť v Oslo sa pýši prvým škandinávskym dielom Renza Piana. Minulý týždeň otvorila kráľovná Sonja na ostrove Tjuvholmen Múzeum moderného umenia Astrup Fearnley. V budove pri Oslofjorden sa taliansky architekt rozhodol použiť námorné motívy.
Jemne zakrivenú sklenú strechu navrhol v podobe položenej plachty, ktorej dva protiľahlé cípy siahajú takmer k zemi. Mohutná strecha, raz taká veľká, ako plocha, ktorú zaberá budova, je prerušená nad kanálom. Kanál rozdeľuje budovu na výstavné a múzejné krídlo, prepojené jedným mostom na prízemí a dvoma na najvyššom piatom podlaží.
Schodíkmi sa dá zísť na drevenú rampu tesne nad kanálom. Krídla sú k nemu obrátené koridormi na prízemí, nadväzujú na promenády v dokončievanej štvrti Tjuvholmen i v susednej Aker Brygge z konca minulého storočia, postavené na území bývalého prístavu.
Vonkajšie fasády sú obložené na severanský spôsob zvislo uloženými úzkymi doskami. Piano sa k tejto inšpirácii hlási. Vybral si topoľové drevo, ktoré časom „nádherne zosivie”, ako povedal.
Ku koncepcii ho inšpirovalo spojenie umenia s prírodou, ktoré preslávilo múzeum moderného umenia Louisiana v dánskom Humblebæku. Budovu obkolesuje záhrada plastík s piesočnou plážou na cípe ostrova vedľa výstavného bloku, otvorená mesiac a pol pred inauguráciou.
K vstupnej hale, ako hovorí Piano – „k piazzi“ – sa prichádza od pevniny. Pri vstupe sa vypína 90-metrová štíhla sklená vyhliadková veža Tjuvtitten. Piano ju naskicoval ako sťažeň, z ktorého zložili plachtu – strechu, projekt pochádza od domáceho ateliéru. Vo veži s oceľovou konštrukciou v schéme dvojitej skrutkovnice, ktorá je v noci osvetlená, premáva výťah.
Pianovým zámerom bolo navrhnúť neformálne múzeum. „Toto múzeum nie je škatuľka, ktorá obsahuje všetko, čo múzeum má mať, ale akási dedinka, kde sú navzájom odlišné priestory,“ uviedol v interview ešte pred začiatkom výstavby.
Priestory sa značne líšia aj výškou – v múzejnom bloku je átrium cez štyri podlažia, niektoré časti expozície sú priamo osvetlené, v iných zas nie sú okná. Architekt sa podľa vlastných slov usiloval o dialóg medzi vystavenými dielami a architektúrou. Stavba stála 88 mil. eur, takmer o tretinu menej ako pozemok, prevádzkové náklady vyrátali na 2,7 mil. eur ročne.
Múzeum na budúci rok oslávi dvadsiate výročie. Dosiaľ sídlilo v budove Astrup Fearnley, lodiarskej spoločnosti pri susednej zátoke Oslofjorden, kde stojí na umelom ostrove ďalšie významné dielo súčasnej architektúry, opera (2007, Snøhetta).
Pianova budova s okolo 7-tisíc m2 výstavných priestorov umožní vystaviť štvrtinu zbierok a päť rokov, kým sa do novej budovy presťahuje Národné múzeum, ostane najväčším nórskym múzeom súčasného umenia.
Hans Rasmus Astrup zhromažďoval významnú zbierku viac ako päťsto diel od šesťdesiatych rokov. Múzeum vyvolalo vo svete rozruch v máji 2001 akvizíciou porcelánovej sochy Michaela Jacksona od Jeffa Koonsa za 5,6 mil. dolárov. Pred presťahovaním vystavili v São Paulo pri príležitosti 60. výročia tamojšieho Bienále minulý rok takmer polovicu kolekcie.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Foto - Astrup Fearnley Museeet ©Nic Lehoux ; tjuvholmen KS/Terje Løchen
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.