Ani flámsku metropolu neobišiel trend prestavby historických prístavov na mestské štvrte. V druhom najväčšom európskom prístave ostalo po presťahovaní prekladiskového vybavenia z centra viac na sever 172 hektárov nevyužitej plochy.
V bývalých dokoch v časti zvanej Het Eilandje – (ostrov) práve zariaďujú Museum Aan de Stroom (Múzeum pri rieke, MAS) od holandského ateliéru Neutelings Riedijk Architects. Sprístupnia ho v máji budúceho roku.
Budova obkolesená z troch strán vodou stojí na mieste vyhoreného Oosterhuis, budovy hanzového sídla zo 16. storočia, na ktorú sa však nespomínajú už ani pamätníci. Jej desať poschodí tvoria pravouhlé bloky, inšpirované budovami zvanými „stapelhuis“, čiže prístavnými skladmi.
Oproti predchádzajúcemu poschodiu sú vyššie vždy posunuté o štvrť dĺžky a celá strana a časť ďalšej za nárožím je presklená päť a pol metra vysokými pásovými oknami z vlnitého skla. Na nárožiach, kde sa stretáva s oknom z ďalšieho poschodia, má transparentná časť fasády dvojnásobnú výšku.
Jeden z hlavných architektov firmy Willem Jan Neutelings, ktorý sa v Antverpách narodil, nazval budovu „hromadou kufrov plných histórie“. Sťahujú sa do nej zbierky z piatich múzeí, okrem iného časť zbierok zo stredovekých pamiatok Het Vleeshuis a zo zámku Het Steen. Expozície na treťom až ôsmom poschodí spoja eskalátory, na ďalších dvoch poschodiach bude reštaurácia a panoramatická terasa.
Fasáda, interiér aj priestor pred MAS je obložený veľmi kvalitným hnedočerveným dholpurským pieskovcom. Ručne štiepaný, neleštený indický kameň je uložený s bezškárovou úpravou. Zdôrazňuje ilúziu, že stavba je postavená z desiatich blokov. V skutočnosti sú však obvodové múry z betónových, šesť metrov dlhých prefabrikátov. Pieskovcové dosky v štyroch odtieňoch sú uložené do vzorov vygenerovaných počítačom.
Raritou je vyše tritisíc kovových medailónov s priemerom 135 mm na každej tretej vonkajšej i vnútornej obkladovej doske. Je na nich motív ruky, čo je narážka na údajný pôvod názvu mesta zo slov hand a werpen, a „nekonečný“ poetický text svetoznámeho súčasného flámskeho spisovateľa Toma Lanoyeho.
Budova MAS stála 33 409-tisíc €, zhruba o 1,6 mil. menej, ako sa predpokladalo. Dokončili ju presne v určenom termíne. Začiatok výstavby sa však značne oneskoril. Neutelings Riedijk Architects vyhrali konkurz v roku 2000 a začalo sa stavať až o šesť rokov.
Okrem iného preto, lebo s výstavbou nesúhlasila krajne pravicová strana Vlaams Belang, dlhodobo silno zastúpená v mestskej rade. Považovala múzeum za investíciu pre elitu a navrhovala verejné peniaze vynaložiť na výstavbu komunitných centier a financovanie dychoviek.
V nasledujúcich rokoch sa má do štvrte Het Eilandje presťahovať okolo päťtisíc obyvateľov. Stapelhuis sa menia na lofty a v jednom z nich, v Godefriduse na rovnomennom nábreží vedúcom pred výbežkom na ktorom stojí MAS, sídli firma svetoznámeho dizajnéra Driesa Van Notena. Na tomto nábreží vybudovali trojpodlažné podzemné garáže – v štvrti je obmedzená automobilová doprava.
Jedným z veľkých bytových projektov je Westkaai, šesť 16-poschodových veží za 150 mil. €. Zúčastňuje sa na ňom David Chipperfield a nábrežie upravia podľa návrhu Michela Desvigneho známeho z bratislavskej štvrte Eurovea.
Do štvrte sa už presťahoval Flámsky kráľovský balet, Kráľovská flámska filharmónia a do sedemposchodového skladu St. Felix mestský archív. Na najvyššom poschodí je dostatok miesta na čitáreň pre 130 ľudí. V doku vedľa MAS nazvanom podľa francúzskeho cisára Bonapartedok pripravujú múzeum historických lodí.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Foto - Sarah Blee/Neutelings Riedijk Architects