V malom popradskom obchodnom centre Darčekovo otvorili jedenástu slovenskú predajňu s rastlinnou kozmetikou Yves Rocher pôvodom z Francúzska. Značka má tak na východe popri Košiciach zastúpenie už aj v Prešovskom kraji.

Yves Rocher je na Slovensku od roku 2000. S distribúciou prišla bratislavská VH Cosmetics, ktorá dodnes manažuje priamy predaj cez obchodné zástupkyne. Otvorila aj zopár obchodov, tie predvlani prevzala spoločnosť Yves Rocher Slovakia a začala s budovaním novej distribučnej siete. Obzvlášť vo veľkých obchodných centrách, a to aj formou franšízingu. Dnes má štyri franšízingové obchody a sedem vlastných. Tie ponúka ďalším záujemcom, pričom preferuje skôr tzv. viazaný franšízing. Ponechá si iba jedinú predajňu, v Bratislave na Obchodnej ulici, ako vzorovú.

Prenájom za menej

Yves Rocher všeobecne smeruje do miest nad 30-tisíc obyvateľov. Jednou z franšízistiek v Poprade je tam konateľka spoločnosti Dapp, ktorej polyfunkčná budova s centrom Darčekovo patrí, podľa katasterportálu. Okrem toho treba rátať so vstupným poplatkom 4-tisíc eur (plus DPH) a na prvý závoz tovaru si odložiť zhruba 52 až 72-tisíc eur, v závislosti od veľkosti priestoru.

Yves Rocher cez franšízu aj do Popradu

Ďalšie výdavky zhltnú stavebné práce a nákup nábytku v spolupráci s Yves Rocher. Viazaný franšízing je finančne menej náročný. Nájomcom priestorov je franšízor, v tomto prípade Yves Rocher Slovakia, ktorý všetky platby (za nájom, elektrinu, atď.) franšízistovi fakturuje. Ten je u neho v podnájme, investuje do tovaru a zaplatí vstupný poplatok pri uzatvorení zmluvy. Ostatné hradí Yves Rocher Slovakia. Franšízisti čerpajú z dlhoročných skúseností spoločnosti, majú marketingovú podporu a absolvujú profesionálne školenie o sortimente a vedení obchodu.

Reťazce pribúdajú

Franšízing sa vžil ako tzv. prenájom značky, zdôrazňoval odbyt produktov pod značkou výrobcu. Dnes táto špecifická forma spolupráce medzi podnikmi znamená overený kompletný systém podnikania „na kľúč“. Podľa Slovenskej franšízingovej asociácie sa moderný franšízing rozvíja od päťdesiatych rokov minulého storočia ako tzv. Business Format Franchising. Zastrešuje rozsiahlejšiu spoluprácu franšízora a franšízistov, pred uzatvorením i počas trvania zmluvy.

Franšízor ako pôvodca a majiteľ produktov ich ďalej predáva a šíri svoju podnikateľskú koncepciu. Franšízista je samostatný partner a získava známe meno, obchodnú značku, imidž, technológiu, skúsenosti i marketingovú pomoc. Znáša investície do rozvoja siete, neprechádzajú tak cez dcérske spoločnosti na materskú firmu v plnej výške.

Azda najznámejší franšízingový reťazec je americký fast food McDonald's. Rozbeh jednej prevádzky počíta na vyše pol milióna eur. Záujemca o reštauráciu cez viazaný franšízing potrebuje okolo 66-tisíc eur. Hradí vstupnú kauciu a náklady na otvorenie prevádzky, získa prenájom na tri roky a až potom si biznis odkúpi. Na Slovensku najčerstvejšie sú franšízingové pobočky rakúskej bankovej skupiny Raiffeisen.

Popri tom pribúdajú napríklad dietetické centrá Naturhouse podľa španielskeho konceptu, ženské fitness centrá Contorous, opäť podľa Američanov, či obchody nemeckej spoločnosti Tchibo s kávou a spotrebným tovarom so značkou TCM (Tchibo Certified Merchandise).

Ilustračné foto - Flickr