„Verejný priestor bude vrátený chodcom,“ hovorí Petra Jen, splnomocnenkyňa pre problematiku mestskej chôdze. Podľa nej je jednoznačne vidieť, aký význam prikladá mesto téme chôdze. Slávnostné otvorenie vynovenej ulice sa konalo cez víkend.
Celý priestor je dlhý 1,6 kilometra a je známy najmä ako nákupná ulica s množstvom obchodov a kaviarní. Prvé úpravy smerom k pešej zóne prišli pred dvoma rokmi, vtedy ešte ústili v chaos – keď na ulicu mohli autobusy a často sem zablúdili aj autá.
Impulzom pre premenu bol fakt, že ňou prechádzalo 25- až 70-tisíc ľudí denne, a tak chcela dať peším väčší priestor aj Viedeň. Rakúska metropola argumentuje v prospech pešej zóny aj tým, že ulica je protikladom moderných obchodných centier orientovaných na autá, je dobre obslúžená zastávkami metra i parkovacími garážami.
Mariahilfer Strasse je pešia zóna Zdroj: Christian Fürthner/MA 28
Mariahilfer Straße naplno menili na pešiu zónu od jari 2014 až doteraz v niekoľkých fázach, projekt zhltol približne 25 miliónov eur. Nevyhol sa ani kritike najmä z radov miestnych obchodníkov, niektorým z nich v prvých týždňoch klesli tržby. Naopak reštaurácie si pochvaľovali.
Ako je dobrým zvykom vo Viedni pri podobných projektoch, do rozhodovania prizvali verejnosť, vznikla aj samostatná webstránka, kde metropola vysvetľovala všetky svoje kroky, termíny i predpokladané náklady. O nevyhnutnosti kvalitných informácií hovoril aj autor projektu Hauptbahnhof Albert Wimmer na jarnej TREND konferencii Reality a development.
Najznámejšou nákupnou ulicou v Bratislave je Obchodná, ktorá funguje ako pešia zóna s výnimkou vjazdu električiek a zásobovania v obmedzených časoch. Pred niekoľkými rokmi prešla rekonštrukciou, no dnes je najmä miestom barov a vizuálneho smogu. Veľa prevádzok sa presúva do nákupných centier.
O jej oživení a premene na moderný nákupný bulvár sa už hovorí niekoľko rokov, pred časom vznikla iniciatíva Obchodnáulica.sk, ktorej cieľom je práve zlepšenie samotnej ulice.