„Vypísali sme súťaž, do ktorej sa prihlásili skutočné esá. Projekt Zahy bol jasne najlepší, napriek tomu sme na ňom takmer ďalšie tri roky spoločne pracovali,“ hovorí partner Penty Marek Dospiva. Dodáva, že developer ho vníma ako výnimočnú šancu zmeniť veľkú časť Prahy a priniesť českej metropole svetovú architektúru.

Praha potrebuje stavby od súčasných svetovo uznávaných architektov, inak by sa mohla stať skanzenom iba historických budov, povedala na prezentácii projektu pražská primátorka Adriana Krnáčová.

Štúdio Zahy Hadid uspelo v konkurencii mnohých českých aj zahraničných návrhov, medzi nimi aj od slávneho Daniela Libeskinda. Na rozdiel od iných návrhov dokázalo využiť aj význam pozemkov za magistrálou pri autobusovej stanici, ktoré sú zanedbané, majú však potenciál vytvorením živého námestia prepojiť dva terminály a stanice metra.

Penta prestavia Masarykovo nádraží podľa návrhu Zahy Hadid

Masarykovo nádraží - prvá etapa Zdroj: Penta Investments / Zaha Hadid Architects

V ôsmich budovách vznikne s investíciou 6,5 miliardy českých korún (240 miliónov eur) stotisíc štvorcových metrov komerčných plôch. Rekonštrukcia samotnej železničnej stanice vyjde Pentu na 135 miliónov korún (päť miliónov eur).

Prvá fáza by sa podľa M. Dospivu mohla začať stavať do dvoch rokov, počas ktorých musí developer získať potrebné povolenia. V rámci prvej etapy by malo vzniknúť 45-tisíc štvorcových metrov administratívnych a obchodných plôch, čo je podobný rozsah ako v susednej budove Florentinum od Penty.

Hlavná budova medzi železničnou stanicou a ulicou Na Florenci má fasádou pripomínať koľaje, ktoré symbolicky skončia prechodom v akúsi zlatú vežu. Má tým vzniknúť odkaz na stanicu a zároveň nová dominanta mesta. Šírka vzniknutej ulice má byť zhruba rovnaká ako výška budov.

Penta prestavia Masarykovo nádraží podľa návrhu Zahy Hadid

Masarykovo nádraží Zdroj: Penta Investments / Zaha Hadid Architects

Pre prvú etapu vykúpila Penta pozemky od Českých dráh tento rok v januári za 235 miliónov korún (8,7 milióna eur). Celkovo potrebuje 22-tisíc štvorcových metrov. České dráhy predbežne súhlasili s predajom, časť pozemkov patrí ČSAD Praha Holding, s ktorým už Penta rokuje. Ak by sa jej tento pozemok nepodarilo kúpiť, postaví o jednu budovu menej bez zmeny konceptu.

České dráhy by celkovo mohli zinkasovať 600 miliónov korún (22 miliónov eur). Prvá fáza by mala byť dokončená v priebehu roku 2019 a celá oblasť najskôr v roku 2023.

Penta prestavia Masarykovo nádraží podľa návrhu Zahy Hadid

Masarykovo nádraží Zdroj: Penta Investments / Zaha Hadid Architects

Projekt výstavby pri Masarykovom nádraží je starší ako desať rokov. V roku 2004 podpísali České dráhy dohodu, na základe ktorej mala Penta na územie predkupné právo. Dohoda tiež stanovovala výpočet konečnej ceny. Železnice sa odvtedy snažili opakovane dohodnúť vyššiu cenu, napokon pristali na dohodu upravujúcu aspoň skorší termín výplaty peňazí.

Penta pripravuje veľký projekt podľa návrhu Zahy Hadid aj v Bratislave. Čulenova prinesie na piatich hektároch päť vyše stometrových obytných a administratívnych veží a rozsiahly verejný park. Výstavba by sa mala začať už tento rok.

Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.