Otázky o vhodnosti ďalšieho, v Bratislave už ôsmeho veľkého obchodného centra si tak nekladieme len v malej, polmiliónovej metropole. Bory Mall, ktorý otvára dnes, opäť rozprúdil debatu o tom, načo je nám ďalší chrám konzumu.
Pomer obchodných plôch na obyvateľa je v Bratislave jeden z najväčších v Európe. Podľa poradenskej spoločnosti Colliers bol v roku 2013 na úrovni 700 m2 na tisíc obyvateľov, čo je viac než v Prahe, Varšave i Moskve a európsky priemer dosahoval len polovicu tohto čísla. Ak by ale retailový biznis tomuto centru neveril, nebolo by obsadené na vyše 90 percent.
Ďalším častým protiargumentom je nízka kúpyschopnosť obyvateľstva. Pri pohľade na bratislavský vozový park, ktorému čo do počtu exkluzívnych kusov pomaly sťažka konkuruje aj taký Mníchov, sa to nezdá. Penta má navyše prieskum, ktorý hovorí o vysokej kúpyschopnosti spádovej oblasti i jej ochote míňať v obchodoch viac peňazí, než je tomu v iných častiach metropoly. Miesto priemerných 42 eur až 54 počas jednej návštevy.
A práve o spádovej oblasti to je. Severozápad mesta doteraz nemal žiadne centrum tohto typu, a tak má veľkú šancu prilákať tých, čo doteraz nakupovali cestou z práce v Centrali alebo Eurovei, prípadne tých, čo cez víkend vyrazili do Auparku. Vidno to aj na internetových diskusiách, kde sa z Bory Mall tešia obyvatelia Devínskej, Lamača či severných satelitov Bratislavy.
Netreba zabúdať na veľký potenciál samotnej zóny Bory. V rámci nej stoja aj obchodné big boxy so značkami ako Hornbach, Merkury Market a budúci rok Decathlon, ktoré dokážu prilákať nakupujúcich. Neskôr sa počíta s tisíckami bytov v lokalite Bory Home, čo v nasledujúcom desaťročí ešte viac dodá život tejto lokalite a pomôže naplniť nákupné stredisko.
Prirodzene, aj príbeh Bory Mall má svoje otázniky. Jedným z nich je osud iných centier v rámci Bratislavy. Mesto dnes už len sťažka vygeneruje ďalších zákazníkov, a tak sa z veľkej časti len preskupia existujúci. Znamená to prázdnejšie chodby v existujúcich centrách. Ako, to sa uvidí najskôr o rok, dva.
Druhým je návštevnosť cez deň. Kým konkurencia ťaží z blízkosti biznis zón, Bory takúto výhodu nemajú. A tak nemôžu počítať so stovkami „menučkových“ stravníkov cez obed ani so zákazníkmi, ktorí si do centra skočia niečo kúpiť cez deň alebo tesne po práci. Aká je táto skupina ľudí veľká, sa ukáže po odchode IBM z kancelárskej veže Polusu.
Bory Mall sa sústredí najmä na svoju spádovú oblasť. Pre obyvateľa z okolia bude príležitosťou menej cestovať, oproti konkurencii sa navyše viac propaguje ako oddychové centrum, čo môže prilákať aj širšie okolie či väčšiu časť Záhoria. Pre Petržalčana alebo Račana projekt zdanlivo zmysel nedáva. Otázkou na najbližšie roky je, ako dokážu Bory naplniť obyvatelia z okolia.
Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta.