Podľa poradenskej spoločnosti Colliers International, začínajú parametre nasýtenia trhu s maloobchodnými priestormi na Slovensku dosahovať čísla podobné ako vo vyspelých krajinách. Tento trend by mal zvyšovať tlak na kvalitu centier.
Počet maloobchodných priestorov v mnohých mestách predbehol reálny rast príjmov obyvateľstva. V prvom kvartáli 2011 bola celková plocha prevádzok na rovnakej úrovni ako na konci vlaňajška, čo predstavuje hodnotu 452-tisíc štvorcových metrov.
V roku 2010 pribudlo 85-tisíc štvorcov prenajímateľných plôch. Údaj tak predstavoval 50-percentný pokles oproti roku 2009. V súčasnosti je vo výstavbe ďalších 140-tisíc m2 nákupných centier.
V hlavnom meste je ich najviac lokalizovaných v mestskej časti Bratislava II. Z celkového počtu sa tu nachádza až 44 percent maloobchodných plôch mesta, čo predstavuje 200 900 m2. Najmenej priestorov (9 percent celkovej rozlohy) sa nachádza v mestskej časti Bratislava IV.
„Požadovaná cena prenájmu v úspešných centrách zostáva na stabilnej úrovni aj napriek nasýteniu trhu,“ informuje Colliers. Priemer na nákupných uliciach (high street) je v Bratislave na úrovni 40 eur/m2. Nákupné centrá s dobrou návštevnosťou sa pohybujú na úrovni 38 eur/m2.
V roku 2011 by sa mal trh s obchodnými prevádzkami stabilizovať. Podmienky by mali skôr diktovať nájomníci. Colliers zároveň očakáva aj tlak na znižovanie nákladov nájmu. Klesať by malo najmä v menej atraktívnych lokalitách.
Novým impulzom pre bratislavský trh bude podľa Colliers projekt Central pri Trnavskom mýte. Obchodné prevádzky sú v súčasnosti obsadené z polovice. Ambíciou Centralu je získať zákazníkov Polusu a Eurovei.
Budovať sa má aj nákupná zóna Bory Mall od Penta Investments. S výstavbou 65-tisíc štvorcov prenajímateľných plôch sa začne na jeseň tohto roku. Ostatné regióny Slovenska by sa mali zahusťovať menšími konceptmi nákupných centier, či supermarketmi s nákupnou galériou.
Ilustračná vizualizácia - Penta Investments