Uplynulé mesiace vlaňajška na bratislavskom obchodnom trhu charakterizovala stabilita a presúvanie sa nájomcov z menej úspešných centier do tých úspešnejších. Celková plocha obchodov v hlavnom meste dosiahla 474 700 m2 a tento rok sa očakáva prekročenie polmiliónovej hranice. Predpokladá to poradenská spoločnosť Colliers.
Vlani na trh pribudli dve centrá – ružinovské Retro a okrem neho Glavica v Devínskej Novej Vsi. Dokopy priniesli 23-tisíc m2. Colliers nezapočítal ešte predčasne otvorené prvé obchodné plochy v rámci centra Korzo oproti Avionu pri letisku, ktorých otvorenie predpovedá až na tento rok.
Tento rok majú teda podľa poradenskej firmy spolu s Korzom otvárať aj Centrál, ktorý bude znamenať najväčšiu konkurenciu pre neďaleký Polus a rozšírenie Avionu spolu s Ikeou, ktoré sa teraz buduje.
Najmenší prírastok v podobe zhruba 10-tisíc m2 má priniesť polyfunkčná podnož rezidenčného komplexu 3nity v biznis zóne. Tu sa však viac počíta so zábavnou než nákupnou funkciou. Celkovo môže v roku 2012 na trh v hlavnom meste pribudnúť až 60-tisíc m2, čo by značilo prekročenie pol miliónovej hranice obchodov. Už dnes na každého Bratislavčana pripadá štvorcový meter obchodnej plochy.
Tradičné obchodné centra tvoria 84 percent tejto ponuky, z čoho najviac sa nachádza v druhom obvode. Najslabšie možnosti nakupovania sú napriek viacerým rozvojovým plánom stále vo štvrtom okrese na severozápade Bratislavy. Aj realizácia najväčšieho tunajšieho plánovaného centra v podobe Bory Mall od Penty sa pravdepodobne posunie.
Nájomné v centrách siaha zhruba až do výšky 35 eur/m2/mesiac, na nákupných uliciach je to až 40. Najviac v priemere podľa Colliersu platia v strediskách kaviarne (27-39 eur/m2/mesiac), obchody s módou a so spodnou bielizňou (11-35, resp. 30-38). Predajcovia športových potrieb sa pohybujú na úrovni od 10 po 31 eur, obuv 13 až 34 a fast-food 18 až 37 eur za štvorec na mesiac.
Rastúce plochy predajní budú podľa poradenskej spoločnosti tento rok viesť k zvýšeniu kvality a výberu v obchodných centrách, ako aj k tlaku na nájomné v menej úspešných projektoch. Lokalita, skúsenosť developera a zloženie nájomcov bude hrať pri získavaní nájomcov čoraz väčšiu rolu.
Ilustračná vizualizácia - Immocap