Uplynulé mesiace vlaňajška na bratislavskom obchodnom trhu charakterizovala stabilita a presúvanie sa nájomcov z menej úspešných centier do tých úspešnejších. Celková plocha obchodov v hlavnom meste dosiahla 474 700 m2 a tento rok sa očakáva prekročenie polmiliónovej hranice. Predpokladá to poradenská spoločnosť Colliers.

Vlani na trh pribudli dve centrá – ružinovské Retro a okrem neho Glavica v Devínskej Novej Vsi. Dokopy priniesli 23-tisíc m2. Colliers nezapočítal ešte predčasne otvorené prvé obchodné plochy v rámci centra Korzo oproti Avionu pri letisku, ktorých otvorenie predpovedá až na tento rok.

Tento rok majú teda podľa poradenskej firmy spolu s Korzom otvárať aj Centrál, ktorý bude znamenať najväčšiu konkurenciu pre neďaleký Polus a rozšírenie Avionu spolu s Ikeou, ktoré sa teraz buduje.

Najmenší prírastok v podobe zhruba 10-tisíc m2 má priniesť polyfunkčná podnož rezidenčného komplexu 3nity v biznis zóne. Tu sa však viac počíta so zábavnou než nákupnou funkciou. Celkovo môže v roku 2012 na trh v hlavnom meste pribudnúť až 60-tisíc m2, čo by značilo prekročenie pol miliónovej hranice obchodov. Už dnes na každého Bratislavčana pripadá štvorcový meter obchodnej plochy.

Na každého Bratislavčana štvorec obchodu

Tradičné obchodné centra tvoria 84 percent tejto ponuky, z čoho najviac sa nachádza v druhom obvode. Najslabšie možnosti nakupovania sú napriek viacerým rozvojovým plánom stále vo štvrtom okrese na severozápade Bratislavy. Aj realizácia najväčšieho tunajšieho plánovaného centra v podobe Bory Mall od Penty sa pravdepodobne posunie.

Nájomné v centrách siaha zhruba až do výšky 35 eur/m2/mesiac, na nákupných uliciach je to až 40. Najviac v priemere podľa Colliersu platia v strediskách kaviarne (27-39 eur/m2/mesiac), obchody s módou a so spodnou bielizňou (11-35, resp. 30-38). Predajcovia športových potrieb sa pohybujú na úrovni od 10 po 31 eur, obuv 13 až 34 a fast-food 18 až 37 eur za štvorec na mesiac.

Rastúce plochy predajní budú podľa poradenskej spoločnosti tento rok viesť k zvýšeniu kvality a výberu v obchodných centrách, ako aj k tlaku na nájomné v menej úspešných projektoch. Lokalita, skúsenosť developera a zloženie nájomcov bude hrať pri získavaní nájomcov čoraz väčšiu rolu.

Ilustračná vizualizácia - Immocap