Prestavba a dobudovanie bratislavskej hlavnej stanice je témou už viac než desaťročie. Doteraz sa s ňou nezačalo a priestor naďalej chátra. Projekt Predstaničného námestia z dielne spoločnosti Transprojekt prepojenej na IPR Slovakia, majú tento týždeň opäť predstaviť mestským poslancom. Občianski aktivisti ale protestujú proti megalomanstvu komplexu.
V rámci projektu sa počíta so zbúraním prístavby historickej budovy stanice a výstavbou nových objektov. Má ísť o investíciu za predpokladaných 200 miliónov eur s obchodným a administratívnym centrom, hotelom, novou staničnou halou a množstvom križovatiek a nových dopravných riešení. V Bratislave by tak miesto jednoduchej stanice vyrástla celá nová štvrť.
Podobne je to aj v iných veľkých európskych mestách, postupnou rekonštrukciou na multifunkčné centrum prechádza napríklad pražská stanica. Dobrým príkladom je aj rozostavaná viedenská Hauptbahnof. Rakúska metropola tu spojila niekoľko železníc do jednej a popri tom stavia celú novú štvrť. V horizonte desiatich rokov prinesie obchodné centrum, kancelárske vežiaky, obytné novostavby, hotely i park.
Proti bratislavským plánom však protestujú aktivisti z iniciatívy Bratislava otvorene. Podľa nich ide o zastavanie dôležitého verejného priestoru, kvôli ktorému padnú stromy a kríky, pribudne 1 600 parkovacích miest a desaťtisíce komerčných plôch. Okrem toho má projekt IPR prinášať do územia nové zaťaženie najmä v podobe automobilovej dopravy.
Počíta sa s novými napojeniami z okolitých ulíc a pod novou staničnou halou má byť terminál MHD, ešte o poschodie nižšie otočka električiek, ktoré v súčasnosti kvôli havarijnému stavu koľají na stanicu nepremávajú. Nad terminálom naplánovali novú staničnú halu, z ktorej povedú priame vstupy k vlakovým nástupiskám.
Vizualizácia Hlavnej stanice v Bratislave. Zdroj: Transprojekt
Iniciatíve sa nepozdáva ani naplánovanie priestoru bez dostatočných konzultácii s verejnosťou, prílišné megalomanstvo projektu, strata vplyvu mesta na verejný priestor i absencia prezentácie ďalších možností s menším podielom zástavby. Okrem toho argumentujú odovzdaním pozemkov v hodnote 26 miliónov eur developerovi.
Spoločnosť Transprojekt, ktorá je investorom výstavby, má za sebou prostredníctvom personálne prepojenej firmy IPR niekoľko projektov v Bratislave. S meškaním dokončila kancelársky projekt Astoria Pallace na Hodžovom námestí, ďalšie sú buď rozostavané alebo v rovine plánov. Už dlho chce zrekonštruovať divadlo Astorka a postaviť kancelársky vežiak na Račianskom Mýte. Okrem toho buduje Zelenú kocku priamo oproti Prezidentskému palácu, stavbu však zastavila.
Vzhľadom na množstvo cestujúcich a ľudí, ktorí sa denne cez bratislavskú hlavnú stanicu premelú, môže mať jej komerčné nasmerovanie úspech. V porovnaní s plánmi zverejnenými ešte v roku 2006 ich však bude treba prehodnotiť, nakoľko sa v slovenskej metropole postavilo niekoľko nových obchodných centier a už aj existujúce majú problém udržať zákazníkov. To platí aj pre administratívne priestory.
Vizualizácie a foto - IPR Slovakia