Počuli ste už o house flipping biznise? Ak nie, nežijete v USA, tam je tento trend v realitnom biznise už rozšírený, a to poriadne. Až tak, že to niektorým firmám v tomto sektore začína prerastať cez hlavu.

Ide o biznis s rýchlo obrátkovým predajom domov s využitím big data. Je to niečo podobné ako funguje predajca áut AAA Auto na slovenskom trhu, len firma skupuje a predáva domy. Kupuje rýchlo, niekedy pod cenu, a predáva tiež rýchlo. Kým predaj domu v USA cez bežnú realitnú kanceláriu trvá niekoľko mesiacov, cez tieto spoločnosti to trvá pár dní. A kto by nechcel peniaze za dom na ruku čím skôr?

Takto funguje v USA niekoľko veľkých online realitných kancelárii či skôr portálov, kde sa zverejňujú ponuky na predaj domov. Do pozornosti médii sa však nedávno dostala jedna z nich - Zillow.

Panelove domy v bratislavskej Petržalke.
Neprehliadnite

Cena bývania na Slovensku rastie nadpriemerne rýchlo. Najhoršie na tom ale nie sme

Korona priniesla zisky

Jej biznis model fungoval donedávna veľmi dobre. Dokonca aj počas korona pandémie, pretože Američania, ktorí mali dostatok hotovosti, radi surfovali na realitných portáloch a hľadali si nové či druhé bývanie. Zillow patrí medzi lídrov z realitných portálov, ktoré ponúkajú toto „realitné porno“, pripomína Financial Times. Pod túto spoločnosť zo Seattlu patria online realitné portály ako Trulia, StreetEasy či HotPads.

Svedčia o tom aj dáta o návštevnosti jej webov. Vlani mali viac ako 9,6 miliardy návštev čo bolo o 19 percent viac ako predvlani.

Táto návštevnosť priniesla firme nielen zisky z predajov domov, ale aj prílev cenných dát o potenciálnych kupcoch domov. V ére veľkých dát a ich analýzy na obchodné účely je to cenný kapitál. Zillow vie s dátami pracovať. Jej zakladateľmi sú totiž úspešní biznismeni v IT priemysle ako Rich Barton, zakladateľ Expedie a Lloyd Frink, ktorý pracoval v Microsofte.

Big data zlyhali

Títo experti nastavili svoje algoritmy a umelú inteligenciu na vyhodnocovanie údajov o surfovaní po weboch o domoch. Tak by mali dokázať predpovedať rast či pokles budúcich cien nehnuteľnosti v danej lokalite.

Používajú na to aj informácie o kriminalite či dostupnosti kvalitných škôl v meste či štvrti. Okrem toho Zillow pozná aj podrobné dáta o predávanej nehnuteľnosti. Napríklad to, ako dlho bola na realitnom portáli, či nie je „ležiak“ či v minulosti nevyhorela či nebola zatopená alebo inak poškodená.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa