Obyvatelia Petržalky sú vynaliezaví. Akútny nedostatok parkovacích miest ich prinútil k jednoduchému a efektívnemu riešeniu – odbrzdené ho zaparkujú pred už stojacimi autami a nechajú majiteľa zablokovaného auta, nech ho odtlačí. Susedia majú aspoň príležitosť vďaka tomuto koníčku navzájom sa lepšie spoznať.

Podobné provizórne riešenia sú v Bratislave stále častejšie nielen na najľudnatejšom sídlisku. Pochopiteľne, kým pred dekádami sa počítalo s jedným státím na byt, dnes sú v rodine dve, tri autá. Pozostatky socialistického (ne)plánovania nezlepšujú ani novostavby, z ktorých mnohé zaštupľovali okolie parkujúcimi autami. Ulice v blízkosti Rozadolu, Kolosea, KV2 na Dlhých dieloch, či celý pás pozdĺž petržalskej Einsteinovej sú upchané stojacimi vozidlami.

Parkovanie: od problému k biznisu

Riešením by mala byť záväzná stavebná norma určujúca počet miest na parkovanie v pomere k počtu bytov či kancelárií a skúsení developeri snažiaci sa riešiť problém budúcich obyvateľov ich projektov už vo fáze výstavby. No, ako sa zdá, takéto riešenia nestačia. V prvom prípade pre nezaväzujúci charakter dokumentu, v druhom pre prirodzenú túžbu po zárobku. Postaviť jedno miesto za 200-tisíc korún a predávať ho za dvojnásobok dnes nie je výnimka. Obyvatelia potom prirodzene hľadajú možnosti bezplatného parkovania v okolí, na chodníkoch.

A tak sa hľadajú ďalšie alternatívy, neraz s absurdným nádychom. Napríklad nápad zakázať prostredníctvom zákona o pozemných komunikáciách parkovanie na chodníkoch. Čo s tisíckami vozidiel, ktoré by to na ľudnatých sídliskách postihlo, sa už nehovorí.

Nezáväzná norma

Optimálny pomer počtu parkovacích miest a bytov by mala určovať stavebno-technická norma. Dokument plný prepočtov a koeficientov vyžadujúcich znalosť miestneho prostredia a reálií. Konečná číslovka, ktorá z prepočtov vzíde, závisí od dohody medzi investorom a zúčastnenými orgánmi. Tými sú dopravný inšpektorát, oddelenie magistrátu, mestskej časti a konkrétny stavebný úrad.

Dokument svojou komplikovanosťou zároveň vytvára priestor na špekulácie. Prifarbiť sa dá napríklad počet obyvateľov v jednotlivých bytoch. Alebo developeri svoj projekt ležiaci blízko centra mesta pre potreby výpočtu umiestnia ďalej od civilizácie, kde nebude potrebovať toľko státí pre dočasných návštevníkov. Ak sa investorovi podarí s jedným z príslušných orgánov dohodnúť na kompromise, má vyhraté.

Parkovanie: od problému k biznisu

Kliknutím obrázok zväčšíte.

Účelné prifarbenia šetria priestor a rozpočet investora. No zároveň spolu s tým developeri znižujú i atraktivitu vlastnej stavby. To sa im pri čoraz silnejšej ponuke na trhu môže vypomstiť. Dopredu mysliaci klient sa pri pohľade na preplnené ulice radšej otočí inam a byt kúpi u konkurencie.

Poloplné i poloprázdne

Pravda, mnohé niekoľko stobytové komplexy postavené v uplynulých rokoch majú parkovacích miest dostatok. No kým garáže sú poloprázdne, na chodníkoch v okolí prebieha boj o voľné miesta. Dôvod je prozaický – privysoká cena. Keď má majiteľ bytu možnosť zaparkovať zadarmo v okolí namiesto kúpy garážového miesta za státisíce korún, rozhodnutie väčšiny je vopred jasné.

Podobné problémy cíti aj najväčší bratislavský bytový projekt Koloseo. Pre 711 bytov ponúka 807 parkovísk, v garážach alebo na povrchu. A hoci pohľad na ulicu olemovanú autami hovorí o nedostatočnej kapacite, útroby stavby stále skrývajú desiatky voľných miest. Rozpor spôsobuje číslo na ich cenovke. Podzemné státia ľudia nekupujú tak, ako si to developer predstavoval. Jedno miesto v garáži stálo v neskoršej fáze predaja 416-tisíc korún vrátane DPH, hovorí Daniela Rážová z realitnej kancelárie Bond zodpovednej za predaj v tomto projekte.

A tak prichádza fáza kto z koho. Prirodzenou reakciou na garážové „ležiaky“ by malo byť zníženie ich cien. No v to môžu obyvatelia obytného domu len dúfať. Zatiaľ to vyzerá tak, že víťazí druhá strana čakajúca na to, že neustále hľadanie parkovacieho miesta vodičov omrzí a radšej siahnu hlbšie do vrecka.

Parkovanie: od problému k biznisu

Developer Kolosea BZ Group nateraz o znižovaní cien neuvažuje. Po zabývaní obyvateľov začína registrovať zvýšený záujem o miesta. Preto predpovedá, že aj podzemné garáže sa pozvoľna zaplnia. Andrej Mardiak z firmy Immolease zabezpečujúcej prenájom ponúka alternatívu – miesto pod zemou si za zhruba 1 800 korún mesačne prenajať. Problém so zaplnenou priľahlou cestou sa tak má vyriešiť.

Automatické výťahy

Parkovanie na chodníkoch je v súčasnosti háklivou témou vo viacerých bratislavských mestských častiach. Silu jej pridal hlavne pripravovaný zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý chce státie na chodníkoch úplne zakázať. Nielen v Petržalke, kde je pre obrovský nedostatok voľných miest nemožné nestáť na chodníku, z návrhu nemajú veľkú radosť. Každú výnimku, a bolo by ich mnoho, by museli vyznačiť dopravnou značkou. K návrhu sa v súčasnosti vyjadrujú mestá a v prípade schválenia bude platiť od októbra.

„Možným riešením je povoliť parkovanie na chodníkoch len vo večerných a nočných hodinách,“ uvažuje tlačový tajomník mestskej časti Ľubomír Andrassy a opakuje známe tvrdenie, že Petržalka má v súčasnosti 19-tisíc parkovacích miest a ďalších zhruba 40-tisíc potrebuje. Kde vznikol taký nedostatok? „Pri budovaní sídliska sa počítalo s piatimi bytmi na jedno parkovacie miesto,“ spomína.

Mestská časť musí toto dedičstvo ovplyvniť a pri nových projektoch pripúšťa minimálne jedno miesto na byt, v novo budovaných lokalitách potom zhruba jeden a pol státia. Ani tento pomer nemusí byť optimálny, čo dokazuje aj okolie mnohoprúdovej Einsteinovej. Oproti Auparku vzniklo niekoľko polyfunkčných projektov, ktorých parkujúce autá odsúvajú miestnych ďalej a ďalej od domu. Najväčší v podobe 114619>Tatra City sa pritom ešte len stavia. A práve tieto novostavby môžu o niekoľko rokov vyvolať rovnaké problémy s parkovaním, aké sú dnes pri starých panelákoch.

Parkovanie: od problému k biznisu

Na účinnejšie hasenie problémov zatiaľ mestská časť nemá dostatok peňazí. Jedným zo spôsobov, ako ich získať, je prenájom vyhradených parkovacích miest, do ktorého sa Petržalka púšťa. Ďalším je zjednosmerňovanie ulíc, no najmä výstavba parkovacích domov. „Máme vytipovaných deväť lokalít, kde by mohli garáže stáť, hlásia sa už aj investori,“ hovorí Ľ. Andrassy.

Podľa neho sú atraktívne najmä automatizované systémy známe z preplnených západných metropol. Výťah vytiahne a dopraví auto až na voľné státie, pričom odpadávajú priestorové nároky na nájazdové plochy. Sedem až dvanásť áut tak môže stáť na priestore, ktorý zaberú dve parkovacie miesta na povrchu. No nebude to lacné, miesta by investor predával za 250- až 300- tisíc korún. Podobné projekty plánujú viacerí. Vo Vrakuni už majú konkrétnu ponuku a systém budú testovať v najbližších mesiacoch.

Dobrý biznis

Budovať parkoviská v novostavbách je pre súkromné firmy okrem nutnosti i dobrý biznis. „Jeden štvorcový meter parkovacieho miesta sa dá postaviť za zhruba 10- až 20-tisíc korún,“ prezrádza Milín Kaňuščák z projektovej firmy Kami Profit. Všetko závisí od podložia, inžinierskych sietí, prístupových komunikácií, aj ceny pozemku. Postavenie státia s bežnou rozlohou okolo 13 štvorcových metrov v podzemí tak môže developera vyjsť na zhruba 200-tisíc korún. V cenníku na predajnom mieste pritom tie isté štvorce stoja aj štyristotisíc.

A keď sa viacerí investori rozhodnú, ako v prípade Kolosea, počkať na prirodzený záujem klientov, zlacňovať sa nateraz nebude. Skôr sa budú parkovacie miesta predávať spolu s bytom, ako pri projekte 134404>Senec Gardens, či iných. Ďalej zašla česká Sekyra budujúca 114208>Cubicon v Mlynskej doline, kde k vybraným bytom ponúka státie „zadarmo“. „Byty väčšinou nie sú drahšie o parkovacie miesto, ide o konkurenčnú výhodu,“ presviedča marketingový manažér Radek Polák.

Cresco pre svoje 114889>Tri Veže pripravilo iný scenár, spolu s kúpou jedno- až trojizbového bytu sa klient zaväzuje zobrať aj jedno parkovacie miesto, pri štyroch izbách dokonca dve. „Máme predaných vyše 500 bytov a zhruba 600 parkovacích miest,“ odpovedá Petra Veselá z Cresca na otázku, či podmienka neodrádza od kúpy.

Nepustiť klienta podpisujúceho zmluvu na byt bez kúpeného státia je tiež jednou z ciest, ako riešiť parkovanie v Bratislave. Variáciou je „státie v cene bytu“, keď by si klient len prikupoval v prípade záujmu ďalšie parkovacie miesta. Silnejúca konkurencia v hlavnom meste k dobre znejúcim sloganom dotlačí viacerých investorov.

Spočiatku bude pravdepodobne státie súčasťou drahšieho a väčšieho bytu, neskôr aj menšieho. No 117320>extrém z newyorského Manhattanu, kde výťah vyvezie auto až priamo pred izbu, tak skoro na Slovensko nedorazí. V prepočte šestnásť miliónov korún za takéto parkovacie miesto by bol dostatočný argument proti.

Ilustračné foto - Maňo Štrauch, Vlado Benko, Ľuboš Mistrík