Situácia v roku 2022, kedy bol nedostatok stavebných materiálov na trhu, bola vážna. Spôsobil ju rýchly nárast cien tovarov potrebných na stavby. Zákazníci reagovali na tento vývoj a chceli si zabezpečiť prijateľnejšie ceny. Nakupovali tak materiál dopredu bez toho, aby ho chceli následne spotrebovať.
Z toho dôvodu bolo možné vidieť stavebný materiál uložený aj mimo stavenísk, ktorý čakal na spracovanie a možno je tam uložený ešte aj dnes, hovorí pre TREND Peter Vrablec, obchodný riaditeľ výrobcu pálených tehál a škridiel Wienerberger. Odpovedá aj na ďalšie záležitosti súvisiace so stavebným trhom a očakávaniami na tento rok.
Treba podľa vás naďalej rátať s nestabilitou cien stavebných materiálov?
Predpokladám, že rok 2023 bude z hľadiska objemu predaných výrobkov veľmi podobný ako rok 2022. Očakávame, že pre slovenský trh vyrobíme a predáme približne rovnaké alebo mierne navýšené množstvo našich výrobkov, či už ide o tehlu, strešnú krytinu alebo dlažby.
Čo sa týka cien stavebných materiálov, myslíme si, že sa situácia postupne stabilizuje. Dosiahli sme cenovú úroveň, ktorú sme schopní udržať počas celého tohto roka v prípade, že nenastanú neočakávané udalosti alebo vonkajšie zmeny. V tejto chvíli neplánujeme žiadne ďalšie zvyšovanie cien. Naopak si myslíme, že ceny našich stavebných materiálov sa budú medziročne pohybovať viac-menej na rovnakej úrovni.
Ktoré materiály zdraželi vlani najviac?
Z nášho portfólia zdražovanie najviac postihlo tehly Porotherm. V januári sa cenníkové ceny zvýšili o 10 percent oproti roku 2021 a k opätovného zvýšeniu cenníkových cien v priemere o 15 percent sme pristúpili aj v septembri. Cenníkové ceny keramických krytín Tondach sme počas roka nemenili, pri dlažbách Semmelrock sme cenníkové ceny zvyšovali na jeseň v priemere o 13 percent. Pri všetkých troch značkách sme znižovali poskytované zľavy, čo ešte mohlo ovplyvniť výslednú cenu našich výrobkov na trhu.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?