Poliaci stavajú svoje diaľnice rýchlejšie a nespoliehajú sa na najlacnejších dodávateľov. „V súťaži nezvíťazí vždy úplne najnižšia cena,“ vraví v rozhovore pre Index Sme Mariusz Dobrzeniecki, predseda Poľskej komory stavebných inžinierov.
Ekonomický portál dodáva, že kým na Slovensku stále chýba diaľnica z Bratislavy do Košíc, v Poľsku za 20 rokov postavili 4-tisíc kilometrov. Podľa poľského experta k tomu prispela aj kvalitná príprava projektov, zároveň konštatuje, že mali šťastie pri ministroch dopravy, keď „každý nadväzoval na toho predošlého a projekty sa nerušili a nemenili.“ Pre urýchlenie stavby diaľníc sa upravila aj legislatíva a to tak, aby sa napríklad skrátili lehoty na vydávanie stavebného povolenia.
Poliaci vyriešili aj cenu stavby, ktorá závisí od viacerých faktorov. „V zmluvách máme zakotvenú aj valorizáciu, ale len do výšky nárastu cien podľa štatistického úradu,“ hovorí Dobrzeniecki a dodáva, že limity sú zvyčajne do 10 percent.
Celkovo však cena projektu tvorí pri výbere dodávateľa len 60 percent váhy, rozhodovanie ovplyvňujú aj skúsenosti firmy, realizované projekty či profesionalita zamestnancov. „Nemôže prejsť úplne najnižšia cena, lebo každý úradník sa bojí antikorupčného úradu,“ hovorí poľský expert a na záver rozhovoru dodáva, že stavebníctvo tvorí v Poľsku 10 percent HDP a popri stavbe diaľnic vznikajú aj nové služby či logistické centrá. „Jazdíme po celej krajine rýchlejšie, bezpečnejšie,“ uzatvára Dobrzeniecki.