Kým Autobusová stanica Nivy žiari novotou spolu s moderným obchodným centrom, šedým bodom mesta Bratislava zostáva hlavná železničná stanica, o ktorej novej podobe sa diskutuje pomerne dlho a „črtá sa tu nezhoda medzi mestom a železnicami,“ píše Finweb Hospodárskych novín.  

„Problémom“ je historická pôvodná stanica, ktorú chcú železnice zachovať. Mesto však iniciovalo model, v ktorom by starú stavbu nahradili dve nové koľaje a štyri nástupištia.  

„Vyšlo to tak, že keby sa stanica asanovala, pomohlo by to veci. Nástupiská a haly by boli pod zemou na úrovni s električkou, ktorá sa tam otáča. Všetko by bolo pod koľajami,“ vysvetľuje Ján Kušnír, odborník na železnice a exporadca na ministerstve dopravy. Za pravdu mu dáva aj analytik Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze, podľa ktorého „tento variant by kapacitne vyhovoval súčasným aj budúcim objemom dopravy.“  

O niečo lepší obraz získajú mesto aj železnice po ukončení štúdie o potenciálnej vysokorýchlostnej trate medzi Budapešťou a Prahou, kde jednou z medzizastávok by mala byť aj Bratislava. Štúdia by mala teda skúmať aj to, akú kapacitu by mala mať bratislavská stanica.  

Anketa
Súhlasili by ste so zbúraním starej budovy hlavnej stanice v Bratislave a stavbou nových koľají a nástupíšť?
  • 76%
  • 24%

So samotnou rekonštrukciou to však nevyzerá ružovo. „Od roku 2022 do 2025 malo prebehnúť päť etáp, z toho prvé kroky malo zastrešiť mesto a Metropolitný inštitút Bratislava,“ píše ekonomický web a dodáva, že prebehli len predbežné trhové konzultácie.

Prvým krokom mala byť Urbanisticko-ekonomická štúdia, ktorá mala byť vypracovaná ešte minulý rok. Podľa hovorcu magistrátu Petra Bublu ukončilo mesto prípravu podmienok verejného obstarávania a zadania štúdie.

Neskôr by sa mala vyhlásiť Urbanisticko-architektonická súťaž a mal by sa najať PPP konzultant, ktorý usmerní projekt. „Súťažiť PPP projekt sa malo začať už v budúcom roku, nateraz to však vyzerá, že sa tento plán nesplní,“ podotýka portál. 

Ďalšie dôležité správy

ZSSK.
Neprehliadnite

ZSSK dosiahla historický hospodársky výsledok. Zisk môže prvýkrát využiť na reinvestície