Kým Autobusová stanica Nivy žiari novotou spolu s moderným obchodným centrom, šedým bodom mesta Bratislava zostáva hlavná železničná stanica, o ktorej novej podobe sa diskutuje pomerne dlho a „črtá sa tu nezhoda medzi mestom a železnicami,“ píše Finweb Hospodárskych novín.
„Problémom“ je historická pôvodná stanica, ktorú chcú železnice zachovať. Mesto však iniciovalo model, v ktorom by starú stavbu nahradili dve nové koľaje a štyri nástupištia.
„Vyšlo to tak, že keby sa stanica asanovala, pomohlo by to veci. Nástupiská a haly by boli pod zemou na úrovni s električkou, ktorá sa tam otáča. Všetko by bolo pod koľajami,“ vysvetľuje Ján Kušnír, odborník na železnice a exporadca na ministerstve dopravy. Za pravdu mu dáva aj analytik Rastislav Farkaš z Útvaru hodnoty za peniaze, podľa ktorého „tento variant by kapacitne vyhovoval súčasným aj budúcim objemom dopravy.“
O niečo lepší obraz získajú mesto aj železnice po ukončení štúdie o potenciálnej vysokorýchlostnej trate medzi Budapešťou a Prahou, kde jednou z medzizastávok by mala byť aj Bratislava. Štúdia by mala teda skúmať aj to, akú kapacitu by mala mať bratislavská stanica.
So samotnou rekonštrukciou to však nevyzerá ružovo. „Od roku 2022 do 2025 malo prebehnúť päť etáp, z toho prvé kroky malo zastrešiť mesto a Metropolitný inštitút Bratislava,“ píše ekonomický web a dodáva, že prebehli len predbežné trhové konzultácie.
Prvým krokom mala byť Urbanisticko-ekonomická štúdia, ktorá mala byť vypracovaná ešte minulý rok. Podľa hovorcu magistrátu Petra Bublu ukončilo mesto prípravu podmienok verejného obstarávania a zadania štúdie.
Neskôr by sa mala vyhlásiť Urbanisticko-architektonická súťaž a mal by sa najať PPP konzultant, ktorý usmerní projekt. „Súťažiť PPP projekt sa malo začať už v budúcom roku, nateraz to však vyzerá, že sa tento plán nesplní,“ podotýka portál.
Ďalšie dôležité správy
